Ledare

Attackerna mot kyrkor påminner oss om vad som är heligt

De senaste illdåden mot kyrkor och kyrkogårdar upprör - med rätta

Gottsunda, Skrävlinge, Ronneby, Göteborg, Vaggeryd, Västerås, och nu i helgen: Solna och Spånga. Det är namnen på platser där kyrkor och kyrkogårdar under det senaste året varit utsatta för skadegörelse. Molotovcocktails, hakkors, mordbrand, vandalisering och så helgens händelser: brandbomber mot Spånga kyrka och omkullvälta gravstenar på Norra kyrkogården i Solna.

För den som anser att det inte finns något heligt är en attack mot vad andra anser vara heligt måhända inte något allvarligt. Och finns det inget i livet som är heligt är inte heller döden helig, som Stefan Gustavsson skrev i Världen idag apropå pulkaåkning på kyrkogårdar (23/1). Det gäller för övrigt även den som stjäl urnor, kastar brandbomber mot kyrkor eller välter omkull gravstenar.

Respekt för vad andra anser vara heligt bygger på att jag själv anser något vara heligt.

—  Frida Park

Två gravsatta urnor innehållande avlidnas aska stals vid Hörups kyrka i Skåne under förra veckan. Polisen gissar på utländska ligor som den senaste tiden utsatt flera skånska kyrkor för stölder av gravdekorationer och urnor. Den som fått sin anhörigs aska stulen har på grund av tjuvarnas tilltag drabbats av en smärtsam och grym förlust två gånger om.

Många av de gravstenar på Norra kyrkogården i Solna som nyss rätats upp är nu välta igen. Det är tredje gången sedan december som kyrkogården drabbas. Varje omkullvält gravsten representerar en familj av sörjande, varav vissa alltså blivit utsatta flera gånger. Ingen är gripen, motiven bakom är okända, men det finns anledning att akta sig för att alltför snabbt avfärda allvaret i illgärningarna genom att tala om busstreck.

Samtidigt finns det även andra skäl att påminna om skolans uppdrag att ge elever goda kunskaper om heliga platser och rum. Respekt för vad andra anser vara heligt bygger på att jag själv anser något vara heligt. Frågan är hur den sekulära skolan ska kunna skapa förståelse för tillvarons helighet utan kopplingen till en helig Gud?

Även kyrkan i Spånga har utsatts för upprepade attacker på kort tid i form av molotovcocktails kastade mot byggnaden. Kyrkoherden i Spånga-Kista församling, Jerker Alsterlund, berättar för Dagen att människor som bor i de närliggande områden Tensta och Rinkeby har en medvetenhet om att attacken mot kyrkan är en symboliskt negativ handling: “Man är mer känslig för kyrkor och heliga rum när man kommer från regioner där religion spelar större roll”. Många muslimer upprörs med kristna som utsätts för attacker och vice versa.

Om vissa attackerar kyrkor för att de saknar förståelse och respekt för allt som kallas heligt kan heligheten för andra vara själva motivet.

—  Frida Park

Å andra sidan: Om vissa attackerar kyrkor för att de saknar förståelse och respekt för allt som kallas heligt kan heligheten för andra vara själva motivet. Utan att spekulera kring motivet bakom just brandbomberna mot Spånga kyrka är det ingen nyhet att det för såväl högerextrema som islamister finns ett särskilt symbolvärde i att attackera vad som ses som kristendomens helgedomar.

Stölderna, brandbomberna, attackerna och de omkullvälta gravstenarna på Norra kyrkogården i Solna upprör och påminner, i all sin morbiditet, att det i ett av världens mest sekulariserade länder trots allt finns sådant som är heligt och bör fortsätta att betraktas som heligt.

Fler artiklar för dig