07 maj 2021

En tidning på kristen grund



Nyheter

Reklam för spelbolag i ny reklamfilm mot spelmissbruk

I en ny reklamfilm mot spelberoende gör Wayne Rooney reklam för ett spelbolag. – Naivt, tycker Engelska kyrkan om fotbollsstjärnans agerande.

1 av 2

På planen har Wayne Rooney gjort succé i sin nya klubb Derby County. Men utanför planen är den gamle storspelaren desto mer ifrågasatt. Samma dag som han spelade sin första match för klubben lanserades en ny reklamfilm där Rooney har huvudrollen.

Där framträder Wayne Rooney i Derbys vitsvarta tröja med texten 32Red väl synlig. Det är namnet på det spelbolag som har sitt säte i Gibraltar och som gjort det möjligt för klubben att värva den förre engelske landslagsspelaren.

Dubbelmoral i filmen

I filmen, som är sex minuter lång, varnar Rooney för farorna med spelberoende och konstaterar att för den som hamnar i detta kan det gå illa. Den innehåller också tips och råd som att aldrig spela när man är uttråkad, trött eller stressad.

Men många reagerar mot att det i en reklamfilm mot spelberoende samtidigt görs reklam för ett spelbolag. I en tid när spelberoende är ett stort problem i samhället och antas ligga bakom många självmord, är det dubbelmoral, anser kritikerna.

Bland de som öppet uttrycker kritik mot Rooney och Derby County finns Engelska kyrkan. Alan Smith, biskop i St Albans och kyrkans talesperson i frågor som handlar om spelande och betting, talar om en naiv attityd:

– Det finns en tydlig koppling mellan Wayne Rooney och 32Red eftersom deras logotype syns genom hela filmen. Rooneys lösningar på problem vid spelberoende är naiva och förenklade och inte till någon hjälp för den som har egen erfarenhet av spelberoende.

– Det är ju ingen nyhet att spelande skapar spelberoende hos många, konstaterar Alan Smith.

Spelbolag sponsrar klubbar

Reklamfilmen har delats bland de drygt 17 miljoner personer som följer Rooney och Derby County på Twitter, rapporterar Daily Mail.

Spelreklamens vara eller icke vara har debatterats flitigt de senaste åren i takt med att antalet spelbolag ökat och spelade blivit allt mer populärt, inte minst bland många unga människor. Säsongen 2019-20 har 27 av totalt 44 klubbar i Premier League och Championship spelbolag som sina tröjsponsorer.

Wayne Rooney, som är 34 år, har berättat att han själv varit spelberoende. Vid årsskiftet återvände han till engelsk fotboll efter ett par år i den amerikanska ligan. Han spelade 120 landskamper för England under sin framgångsrika karriär i Everton, där han slog igenom redan som 17-åring, och i Manchester United.

Läs också "Förbjud bettingreklam för unga under 18 år"

Thomas Manfredh

Thomas Manfredh är reporter på Dagen.

Fler artiklar från Nyheter