Debatt

Kristendomen är så mycket större än något politiskt parti

Håkan Arenius har rätt (Nya Dagen 6/11). Ett parti kan inte vara kristet, det kan bara människor vara. Det är därför vi kristdemokrater undviker att beteckna oss som ett ”kristet parti”.Men självklart beror det på vad man lägger i begreppet. Det finns inte ett enda kristet sätt att tänka, och kristendomen är inte i första hand ett politiskt handlingsprogram. Men däremot finns det i kristendomen värderingar som får politiska konsekvenser. Och menar man att partier som vill söka att förverkliga dessa värderingar i praktisk politik är kristna partier, så är beteckningen relevant.Det är intressant att Arenius utgår från ett resonemang från en ledare för ett engelskt idéinstitut. I den anglosaxiska världen saknar man nämligen kristdemokratiska partier. Att det finns en ovana att hantera sådana partier idémässigt märks tydligt i resonemanget från Michael Schluter från Jubilee Center i Cambridge. Inte för att han resonerar tokigt på något sätt, utan just därför att han inte förmår diskutera skillnaden mellan kristna och kristdemokratiska partier. Sådana partier är annars ett mycket normalt inslag i övriga Europa och i Latinamerika.Orsaken till att vi svenska kristdemokrater inte vill sätta etiketten ”kristet parti” på oss är just de skäl som Schluter för fram och som Arenius resonerar utifrån. Bibeln är inte, och ska inte, vara ett politiskt handlingsprogram. Kristendomen är ju också mycket större än ett politiskt parti. Alla partier eller politiker som påstår att de är de enda sanna uttolkarna av kristendomens konsekvenser riskerar att kompromettera och förminska kristendomen.Men, och detta är centralt, det innebär inte att vi som vill arbeta politiskt utifrån ett kristet synsätt inte ska sträva efter att försöka förverkliga de etiska principer som kristendomen rymmer. Tvärtom borde ju alla kristna människor uppskatta alla politiker och partier som vill utgå från kristendomen och inspireras av den. När man följer debatten i svensk kristenhet kan man ibland få motsatt intryck.Kristdemokrati är demokrati byggd på kristen människosyn och värdegrund, heter inledningsfrasen i vårt principprogram. Vi skriver vidare: ”Religion är inte politik. Politik är inte heller religion. I många kulturer är emellertid religionen bärare av den människosyn och etik som genomsyrar samhället. I det avseendet är i vår del av världen kristendomen den tongivande förmedlaren av den människosyn och de grundläggande värden som motiverar mänskliga rättigheter och skyldigheter. Det är emellertid möjligt att motivera människosyn och grundvärden med samma innebörd utan att referera till Gud eller den kristna traditionen. På samma sätt är kristdemokratins etiska grund för politik oberoende av personlig trosuppfattning när det gäller livsåskådning eller religion. Politiken rör människors gemensamma angelägenheter medan religionen dessutom rör människornas relation till Gud. Det finns således en distinktion mellan politik och trosliv. Samtidigt finns det alltid en risk att människor gör politik av sin religion eller gör religion av sin politik.”Kristdemokraterna försöker alltså varken isolera några frågor som specifikt kristna eller som Arenius påstår glida undan förhållandet religion och politik. Få partier diskuterar den frågan så mycket. Läs vårt principprogram. Läs de ideologiska böcker och skrifter som producerats inom partiet och idéinstitutet Civitas. Den som vill arbeta för ett gott samhälle inspirerad av kristen etik och människosyn borde väl rimligen börja med att granska de partier som säger sig ha samma utgångspunkt och målsättning.
Fler artiklar för dig