Debatt

Gud lyssnar till oss även när vi ifrågasätter

Bibeln visar att Gud lyssnar på oss även när vi ifrågasätter och protesterar.

Insändaren "Efterlyser svar på svåra frågor" berör mig djupt. De frågor som ställs behöver vi med orädd öppenhet lyssna på och dela tankar och erfarenheter. Bibeln visar att Gud lyssnar på oss även när vi ifrågasätter och protesterar.

I spåren av min egen kamp med tro och vetenskap bad jag Gud att han skulle befria mig från mitt kritiska sinne, men är i dag tacksam att jag inte blev bönhörd. Tron på Jesus tål att granskas.

Bibeln är inspirerad av Gud, skriven av människor för människor. Den innehåller inte minst berättelser om sådant som hänt, både ont och gott. I Bibeln får människor ge uttryck för sin kärlek till Gud, men där finns också förtvivlans rop och människors ondska. Till och med i Bibelns bönbok Psaltaren får människor uttrycka sin vrede och frustration. Vi får komma till Gud med allt och han vill svara oss.

Man skulle kunna likna Bibeln vid en karta som visar terrängen. På kartan finns både skogar, ängar, sjöar med mera. För att ett bottenlöst träsk finns med på kartan betyder det inte att kartan uppmanar oss att gå där. I stället finns vägar, stigar och vandringsleder att följa.

Läs mer: "Bibeln tål att granskas kritiskt"

Bibeln visar tydligt vägen till Gud. I Nya testamentet säger Jesus att han är vägen sanningen och livet. Han säger klart att lagen är till för människan, inte tvärtom. Jesus sammanfattar hela lagen i kärleken till Gud och medmänniskan. Det är inte våra goda gärningar som är beviset på att vi är Jesu efterföljare. Genom vår kärlek, en konsekvens av Guds kärlek till oss, följer naturligt goda gärningar och så uppfylls lagen.

Bibeln betonar gång på gång att Guds kärlek till varje människa är mycket större än den kärlek vi någonsin kan ge dem vi älskar högst. Då kan vi vara säkra på att våra allra innerligaste önskningar för en människa överträffas stort av Guds önskan för den personen. Jesus kom inte för att döma världen utan han kom, sänd av Gud, för att rädda världen.

Det är bara genom Jesus vi kan komma till Gud, men han gör sitt yttersta för att en människa ska bli räddad. Hur det sker har vi inte inblick i. Guds kärlek och hans möjligheter går långt över vad vi kan tänka oss.

Att dela tankar, frågor och invändningar i öppna, tillitsfulla samtal och bön ökar kärleken till varandra och till Gud och fördjupar i vår tro.

Lars Furingsten, Linköping

Fler artiklar för dig