Debatt

Owe Pettersson: Regnbågsflagga – för vad?

Observera att den här debattartikeln publicerades den 19 juni 2014. På grund av spridning i sociala medier kan den åter hamna i Dagens lista över mest lästa artiklar. 

Prästerna Peter Englund och Helena Myrstener publicerade 12/6-14 en debattartikel i Dagen angående Svenska kyrkans beslut om vigsel för samkönade med att tiden är inne för varje församling att skaffa sig en regnbågsflagga och stolt hissa den till vardag och fest.

De lovordar Svenska kyrkans beslut från 2009 om samkönad kärlek.

Jag är lekman, inte präst eller teolog. Jag kommer åter till avslutningen av debatt­artikeln. Det här med regnbågen har ju verkligen blivit något återkommande i flertalet sammanhang. Symbolen regnbågen dyker upp för att framhäva att man är emot homofobi, för­domar och kränkande åsikter om homosexualitet. Regnbågen är lika med hbtq-rörelsen och deras arbete.

Okej, tänkte jag då. Regnbågen finns ju med i Bibeln. Handlar det där om människors lika sexuella värde? Nej, det gör det inte. Det är ett förbund mellan Gud och människan som sker med Noa och hans familj, en av Bibelns mest kända berättelser. Det handlar om ett par av varje djurart, hane och hona, med på arken, sedan också ur arken.

Så byggde Noa ett altare och offrade till Herren, röken av detta blev för Gud en väldoftande lukt och Gud gör ett förbund med människan att aldrig mer ska ett utplånande likt syndafloden ske. Gud välsignade Noa och hans familj och säger till dem: var fruktsamma, föröka er och uppfyll jorden. Gud gjorde människan till sin avbild, säger återigen att vara fruktsamma och föröka sig.

Så ska församlingen skaffa sig en regnbågsflagga och stolt hissa den till vardag och fest, så är det i biblisk mening ingen manifestation för att hävda homosexuella rättigheter utan för att manifestera Guds förbund med människan och löftet om att aldrig förgöra jorden och mänskligheten igen. Skulle det ha någonting med sex att göra, så handlar det väl djupast sett om en skapelseordning där Gud välsignar hane och hona att föröka sig och uppfylla jorden. Jag har svårt att se att Gud vill ha skapelsen samkönad, utifrån vad Bibeln berättar om Noa, i alla fall.

Owe Pettersson, Alunda

Fler artiklar för dig