04 december 2021

En tidning på kristen grund



Kultur

Dagens stora test av sällskapsspel 2021

Här recenserar vi spel där umgänget med medspelarna är det viktigaste, bland annat partyspel och frågesport.

Familj spelar Dixit.

Fantasirika kort och kluriga ledtrådar i nyversion av Dixit

Omslag, Dixit.

Titel: Dixit

Betyg: 5 av 5

Ålder: från 8 år

Antal spelare: 3-6 spelare

Speltid: 30 minuter

Förlag: Libellud/Asmodee Nordics

Dixit är ett lekfullt och kreativt spel där fantasifulla bilder, spelarnas associationer och förmåga att göra kluriga – men inte alltför kluriga – gåtor står i centrum. Varje spelare får ett antal sagokort, det vill säga färgglada spelkort med fantasifulla bilder som man inte ska visa för någon av de andra spelarna.

En av spelarna, rundans “sagoberättare”, väljer ett av sina kort och säger en ledtråd – till exempel ett ord, en sång eller gåta – som kan kopplas till kortet. De andra spelarna väljer ut det av sina kort som bäst passar in på sagoberättarens beskrivning och ger det till sagoberättaren som lägger ut samtliga kort till beskådning. Alla utom sagoberättaren väljer vilken bild de tror är “den rätta”. Om alla gissar rätt blir sagoberättaren utan poäng (då var ledtråden för lätt), och samma sak om ingen gissar rätt (då var ledtråden antagligen för långsökt). Övriga spelare får poäng om de gissar på rätt kort, samt om någon annan spelare lagt sin röst på just deras sagokort.

“Äntligen ett spel som är riktigt kul!” och “Dixit måste vi spela igen, det var jätteroligt!” var omdömen som fälldes när familjen testade det här spelet, vars förpacknings framsida stoltserar med orden “8 miljoner sålda spel”. Det är inte oförståeligt. Älskar ni sagor och gillar klurigheter och ordlekar – då är Dixit spelet för er!

Dagen har recenserat tidigare versioner av Dixit – denna nyutgåva har en ny spelplan och ett nytt sett att rösta som gör spelet tydligare och enklare att förstå.

Eva Skog


Lär känna dina medspelare bättre

Omslag, Hobbypsykologen

Titel: Hobbypsykologen

Betyg: 4 av 5

Ålder: från 15 år

Antal spelare: från 2 spelare

Speltid: 20 minuter

Förlag: Nicotext

Svara på svåra frågor och låt motspelaren (“Hobbypsykologen”) bedöma om du svarat tillräckligt ärligt och analyserande. Middagsspel med riktigt kniviga (och ibland riktigt privata) frågor som kräver att spelaren tänker till och svarar personligt för att få poäng. Svara på frågor som “Vad är det pinsammaste du upplevde i högstadiet?”, “När blir du riktigt rädd?” och “På vilket sätt är du lik dina föräldrar?”.

Som med alla middagsspel är syftet inte först till vinst - i det här fallet att samla fem poäng - utan vägen dit. Lyssna på vännerna och berätta egna roliga och ibland knäppa berättelser från ditt liv. Om man väljer att gå in för spelet och svara ärligt leder det förvånansvärt ofta till djupare samtal och aha-upplevelser om motspelarna. Ett tips är att spela med nära vänner för berättelserna som kommer fram (om man väljer att berätta dem) kan vara ganska avslöjande. Funkar utmärkt att spela bara två, till exempel med sin partner.

Ellinore Wolf


Wavelength, komponenter.

Hitta rätt våglängd för att läsa varandras tankar

Omslag, Wavelength

Titel: Wavelength

Betyg: 4 av 5

Ålder: från 14 år

Antal spelare: 2-12 spelare

Speltid: 20 minuter

Förlag: Asmodee Nordics

Wavelength är ett socialt gissningsspel där två lag tävlar om att läsa varandras tankar. Spelet spelas genom ställa in en visare på rätt ställe på en urtavla, med hjälp av en ledtråd från den spelare i laget som vet det riktiga svaret. Urtavlan motsvarar en skala, till exempel kall-varm, och ledtråden ska vara något som leder laget till precis rätt plats på den skalan (till exempel “eld” för väldigt varm, eller “bastu” för inte fullt lika varm). Det går också att spela mot spelet i stället för mot ett annat lag.

Spelet är lätt att lära sig och det går fort att komma igång. Vi testade det i olika grupper med personer från åtta till över 60 år. Det uppskattades av alla och var ett bra sätt att få alla att prata och känna varandra lite bättre. Om man inte var så många var samarbetsvarianten roligast.

Eftersom detta är en partyspel, krävs det att man har en öppen och rolig grupp för att få den bästa upplevelsen. För oss blir detta ett spel som kommer att komma ut på många fester och högtider framöver.

Mike Forsman


Tre kvinnor och en man spelar Ordexpressen.

Ge många svar snabbt för att få OrdExpressen att gå

Titel: Ordexpressen

Ordexpressen, omslag.

Betyg: 4 av 5

Ålder: från 9 år

Antal spelare: 2-6 spelare

Speltid: 20 minuter

Förlag: ALF

Ordexpressen är ett spel där man ska vara snabb i tanken. Spelet börjar med att ni lägger ut en tågräls av kort som har två skrivna kategorier per kort. Du får ett tåg och ställer dig på startkortet. Första personen slår en tärning, snurrar ett hjul med bokstäver och vänder på ett timglas. Personen ska sen snabbast möjligt välja kategori på första spårbrickan (kan vara allt ifrån maträtter, politiker och så vidare) och på den framsnurrade bokstaven ge så många svar som tärningen visar. Så kör man sitt tåg till nästa spårbricka och fortsätter likadant tills timglaset runnit ut. Då är det dags för nästa spelare att starta. Först i mål vinner.

Vi var fem vuxna som spelade och det blev skön energi med många tokskratt där det ofta låste sig totalt när timglaset stressade på. Ett spel som vi konstaterade att man enkelt kan ta med på semestern och ha mycket roligt med.

Lotta Fahlén


Kombinera bilder med hjälp av snöre, stenar, pinnar och färgkuber

Omslag, spelet Pictures.

Titel: Pictures

Betyg: 4 av 5

Ålder: från 8 år

Antal spelare: 3–5 spelare

Speltid: 30 minuter

Förlag: Brädspel.se

Roligt och snabbt spel för hela familjen, som sätter kreativiteten i fokus.

Pictures börjar med att man lägger upp 16 bildkort, 4x4, framför spelarna, en rad 1–4 en rad A–D. Varje spelare får välja en “byggsats” bestående av till exempel snöre, stenar och pinnar eller färgkuber. I en påse ligger positionsbrickor, som talar om vilket bildkort som spelaren ska illustrera med sin “byggsats”.

När alla är klara, ska varje spelare gissa vilket av korten som motspelarna har illustrerat. Poäng delas ut för varje rätt gissning, och vid varje rätt gissning får också kreatören ett poäng. Nästa runda roteras “byggsatserna”. Efter fem rundor räknas poängen ihop och flest poäng har vunnit. Kul att se vad man kan illustrera med enkla medel.

Tina Ahlqvist


Bli italiensk mästerkock för en kväll

Omslag, MasterChef: Italiens spelkväll.

Titel: Master Chef: Italiensk spelkväll

Betyg: 4 av 5

Ålder: från 14 år

Antal spelare: 2–4 spelare

Speltid: 20 minuter

Förlag: Tactic

I Master Chef ska man samla ingredienser genom att klara av ett antal småspel. När man har åtta ingredienser är det dags att försöka hitta på en maträtt med dessa baserat på ett tema man får genom en utmaning. Den som vinner är den som fått högst poäng av juryn (de andra medspelarna).

Vi hade väldigt roligt med detta spel även med barn en bra bit under 14 år. Det har redan spelats flera gånger. Det finns dock en risk att man snabbt “spelar klart” spelet då man går igenom småspelen och utmaningarna väldigt fort.

Kajsa Löwenhielm


Följ flocken och få poäng – men akta dig för rosa kossan

Omslag, Herd Mentality.

Titel: Herd Mentality

Betyg: 4 av 5

Ålder: från 10 år

Antal spelare: 4-20 spelare

Speltid: 20 minuter

Förlag: ALF

Målet med Herd Mentality är att tänka som alla andra när du svarar på olika frågor. Till exempel “vad tar du med dig till en öde ö?”. De som har svarat som majoriteten får varsin poäng. Först till åtta poäng vinner. Men se upp, om du är ensam med ditt svar så får du den rosa kossan. Med den kan du inte vinna spelet förrän någon annan har oturen att få ta över den.

Heard Mentality är ett perfekt spel att bryta isen med. Det går snabbt att lära sig, ingen förkunskap behövs och det är kul att höra hur alla resonerar. Att man kan vara upp till 20 personer gör också spelet unikt. Men man känner sig rätt nöjd efter en runda, även om 160 frågekort ökar spelets livslängd. Jag hade gärna sett att de dessutom utvecklat hur den rosa kossan fungerade. Just nu känns den alldeles för svag.

Richard Rönnklint


Komponenter, Codenames: Disney

Spännande kodknäckarspel med Disneytema

Omslag, Codenames: Disney

Titel: Codenames Disney

Betyg: 4 av 5

Ålder: från 8 år

Antal spelare: 4–8 spelare

Speltid: 15 minuter

Förlag: CGE/Asmodee Nordic

Detta spel är som titeln antyder en Disneyvariant av spelet Codenames (som Dagen recenserat tidigare) och fungerar på liknande sätt men med andra motiv på brickorna. Spelarna bildar två lag som ska tävla mot varandra genom att en person i varje lag agerar ledtrådsmästare och laget ska hitta rätt bildbrickor med hjälp av ledtrådar som enbart få bestå av ett ord och en siffra. Detta görs på ett “bräde” av 4x4 eller 5x5 brickor och man måste undvika att välja motståndarlagets brickor.

Vi tyckte spelet var roligt att spela med hela familjen, då Disney är väl känt i alla åldrar. Ville man ha lite extra spänning fanns även det större spelbrädet med “dödbrickan” vilket gjorde det extra nervkittlande. Det var lite tråkigare att spela fyra spelare (minimum), bäst är att vara minst sex. Vi som spelade var mellan 8 och 16 år samt två vuxna och alla hade roligt.

Niklas Ahlezon


Tänk lika som dina lagkamrater i Absolut överens

Omslag, Absolut överens pocket.

Titel: Absolut överens

Betyg: 4 av 5

Ålder: från 15 år

Antal spelare: 4-6 spelare

Speltid: 20 minuter

Förlag: ALF

Absolut överens är ett socialt spel där man försöker “tänka likadant”. Spelarna delas upp i lag på två personer vardera och varje lagmedlem tilldelas ett kort och penna. Varje lag har också en färg.

I mitten på bordet finns en låda med frågekort, ett stort poängkort med de olika lagfärgerna, en färgtärning samt ett timglas. På frågekorten kan det stå till exempel “Saker som rostar”, “Svenska varumärken” och så vidare. Färgerna på tärningen anger olika parametrar, till exempel vid blå får man använda gester. En spelare börjar med att läsa första frågekortet i lådan, slå tärningen och vända timglaset. Så ska alla skriva på sina kort. Du får inte visa eller säga vad du skrivit för den andra i ditt lag. När timglaset runnit ut jämför ni era kort inom laget och får poäng vid samma ord. Laget som först fyllt hela sin poängbricka vinner.

Även om det tog några vändor innan man kom på vad färgkategorierna innebar, var det ett riktigt roligt spel med många skratt, som snabbt satte sig och engagerade.

Lotta Fahlén


Komponenter för spelet Prepper.

Förbered dig för katastrofen i Prepper

Omslag, Prepper

Titel: Prepper

Betyg: 3,5 av 5

Ålder: från 10 år

Antal spelare: 2–4 spelare

Speltid: 60 minuter

Förlag: Ninja Print

Är du redo för katastrofen? I Prepper ska du ska du och dina medspelare göra ert bästa för att överleva i ett samhälle som inte längre fungerar som det ska. I första halvan av spelet samlar ni på föremål och förmågor genom att svara på kunskapsfrågor kopplade till krisberedskap. Sen kommer krisen, som antingen kan bestå av pandemi, infrastrukturkollaps, storm och vilse i skogen.

Under andra halvan ska du lösa utmaningar med hjälp av de föremål du samlade på dig. Har du inte rätt saker kan du be om hjälp från de andra spelarna – eller “MacGyvra” dig fram till en lösning genom att använda dina prylar på sätt de inte egentligen är tänkt för.

Prepper håller den höga standard för design och grafisk formgivning som vi vant oss med från Ninja Print. Spelmässigt skulle dock både den inledande preppingfasen och den avslutande krisfasen må bra av att kortas ner: det skulle ha räckt gott med sex omgångar med frågor respektive utmaningar, i stället för nio av varje. Kunskapsfrågorna är generellt bra och relevanta, medan utmaningarna ganska snabbt blev repetitiva, och Prepper hade tjänat på en kortare speltid. Roligast var när man kom på någon oväntad “MacGyvring”.

Men testpanelen var i alla fall överens om att vi kände oss något mer förberedda för katastrofen efter spelomgången än innan.

Jakob Ihfongård


Ta dig in i motståndarens dimension genom att svara på skruvade frågor

Omslag, Genialt frågespel: Tankenötter.

Titel: Genialt frågespel: Tankenötter

Betyg: 3,5 av 5

Ålder: från 14 år

Antal spelare: 2–4 spelare

Speltid: 30 minuter

Förlag: WOW!

“Utmana ditt snille” står det på spelet och det är just det man måste göra. Frågespelet går ut på att ta sig in i motspelarens/motspelarnas dimension genom att svara rätt på kluriga frågor på tid.

Frågorna är lite skruvade och i början får man tänka till men ganska snabbt förstår man hur de är utformade och det blir ganska lätt att förstå vad det kluriga är. Vilket gör att det går ganska snabbt att spela en omgång. Bonusfrågorna som gör att man får gå två steg fram gör att spelet går ännu snabbare.

Genialt frågespel: Tankenötter kom i en liten “take away-box” för att till exempel kunna ta med på en resa eller till en fest. Och just det är nästan det bästa med spelet. Förpackningen är väldigt smart utformad och det är väldigt enkelt att slänga ner i en väska och dra upp under en tillställning som behöver en happening.

Joel Höglund


Ekologiskt MIG funkar bättre i skolan än på partykvällen

Omslag, MIGxEko

Titel: MIGxEko

Betyg: 3 av 5

Ålder: från 15 år

Antal spelare: 2–6 spelare

Speltid: 15 minuter

Förlag: PlayMig

MIG:s koncept är att göra frågespel som är enkla att spela och enkla att ha med sig på resan. Spelen innehåller frågor i fem olika kategorier och den spelare som först har svarat rätt och fått kryss i alla kategorier har vunnit. I denna ekoversion handlar frågorna om miljö, djur, natur, mat och hälsa. MIG stoltserar med att spelkort, regler och tärning är tillverkade av FSC-märkt trä, att frakten är klimatkompenserad och att 8 kr per sålt spel går WWF och 8 kr går till Naturskyddsföreningen. Men varför tillverkar man inte alla sina spel på samma klimatsmarta sätt?

När det gäller själva spelet är den stora frågan om ekotemat blir kul i spelform. Svaret är nog: Nja. Visserligen lär jag mig ett och annat. Till exempel att den höjda temperaturen gör att könsutvecklingen i havssköldpaddors ägg rubbas och att nästan bara honor föds som följd. En alarmerande aha-upplevelse! Däremot får andra frågor, till exempel den om vad man inte ska stoppa i toaletten (tops, bindor eller hushållspapper? svaret är alla tre) mig att förflyttas till trist studiebesök på reningsverket.

MIGxEko kanske inte är spelet för partykvällen, men däremot passar det fint i undervisningen i skolan.

Malina Abrahamsson


Maffia med nya roller och fornnordisk touch

Omslag, Varulv.

Titel: Varulv

Betyg: 3 av 5

Ålder: från 10 år

Antal spelare: 6-22 spelare

Speltid: 30 minuter

Förlag: Brädspel.se

Varulvarna har intagit Asgård och invånarna lever farligt om natten. Gudarna bestämmer sig att komma till deras undsättning genom att förklä sig till vanliga asar. Det är nu upp till dem att tillsammans lyckas avrätta alla varulvar. Kan de avstyra Ragnarök innan det är för sent?

Om man har spelat Maffia innan så känner man snabbt igen sig. Varulv fungerar på samma sätt med onda, goda och en spelledare som i det här fallet kallas skalden. Den enda som inför spelet behöver kunna spelreglerna är just skalden. Just den biten är väldigt skön för det är många nya roller att hålla reda på.

Och det är de nya rollerna som gör Varulv intressant. Utan dessa kan man lika gärna ta fram en kortlek och spela Maffia. Men om du har tröttnat och vill förnya dig så rekommenderas Varulv.

Richard Rönnklint


Två kvinnor spelar MIG Svart på en restaurang.

Frågespel som fyller sin funktion

Omslag, MIG Svart

Titel: MIG Svart 1540

Betyg: 3 av 5

Ålder: från 15 år

Antal spelare: 2–6 spelare

Speltid: 15 minuter

Förlag: PlayMig

MIG:s frågespel har slogan “Spelet du tar med dig” och hela affärsidén går ut på att skapa frågespel i nätta förpackningar som lätt kan följa med i ryggsäcken under resan och plockas fram vid behov.

Det ligger också i sakens natur att en liten förpackning inte kan innehålla lika många frågekort som andra spel i samma genre. Därav kommer MIG ofta ut med nya utgåvor av sina spel. Den senaste i raden är MIG Svart, troligtvis baserat på att förpackningen är just svart. Kategorierna är detsamma som alltid: Nu & Då, Nöje & Kultur, När & Fjärran, Sport & Blandat och Natur & Teknik, men frågorna är nyskrivna och aktuella.

Frågorna håller en bra svårighetsgrad och spelet fyller sin funktion: det är ett trevligt, socialt, allmänbildande tidsfördriv. Perfekt att plocka fram på resan i stället för att stirra ner i sin mobil.

Malina Abrahamsson


Klassiskt frågespel med något oklara regler

Titel: Genialt frågespel: Trivia

Omslag, Genialt frågespel: Trivia.

Betyg: 3 av 5

Ålder: från 14 år

Antal spelare: 2–4 spelare

Speltid: 30 minuter

Förlag: WOW!

Frågespelet som vecklas ut i flera dimensioner vid öppning. På en spelplan ska spelarna med hjälp av timglas och frågekort först ta sig in i motspelarens spelfält (som i spelet kallas dimension). En spelrunda tar cirka 30 minuter och klurigt formulerade frågor med bonus för extra svåra kategorier höjer spänningen medan tiden rinner i väg.

Ett klassiskt frågespel som möjligen har behov av ytterligare speltester. God mix av kluriga frågor i fyra kategorier, men något oklara spelregler. Med fyra spelare i två lag bidrar upplägget med timglas och frågekort till gemenskap, men vid en runda med två tävlingsinriktade spelare kan det snabbt uppstå diskussioner om hur motspelaren läser upp frågan. Perfekt att plocka fram efter en god middag och bäst för fyra spelare!

Andreas Sjögren


Familj spelar sällskapsspelet "Världens hjältar"

Roliga hjältekort men onödigt krångliga regler

Omslag, Världens hjältar.

Titel: Världens hjältar

Betyg: 2,5 av 5

Ålder: från 12 år

Antal spelare: 2–6 spelare

Speltid: 30 minuter

Förlag: Tactic

Detta är ett spel där man lär sig om hjältar i olika kategorier från världens alla hörn. Huvudingrediensen i spelet är en enorm mängd kort med hjältar. På ena sidan av kortet finns en bild på hjälten och på den andra sidan hittar man ledtrådar. Spelet går ut på att gissa namnet på valfri hjälte på de andras brickor.

Detta är ett spännande spel, där man lär sig massor om uppfinnare, ledare, tänkare konstnärer, författare, fiktiva karaktärer och diverse ikoner. Det roliga är att gissa vem hjälten är. Tyvärr är reglerna krångliga. Åldersnivån är också lite utav en missbedömning, då vår tolvåring hade svårt att känna igen hjältarna. Sedan blev spelet stundtals rätt så underhållande i alla fall, som när tolvåringen antog att bilden av Margret Thatcher föreställde Justin Bieber. Om jag ska spela detta igen, skippar jag reglerna och kör fri gissningslek med de roliga och lärorika hjältekorten!

Malin Aronsson


Ritspel som blir alldeles för svårt när man följer reglerna

Omslag, Ryktet går: Rita gissa.

Titel: Ryktet går: Rita gissa

Betyg: 2 av 5

Ålder: från 12 år

Antal spelare: 4-12 spelare

Speltid: 30 minuter

Förlag: WOW!

Ryktet går: Rita gissa är ett spel som kanske är lite i krångligaste laget. Dela in er i jämna lag, en är “artist” och håller i pennan och en är “guide” och sköter ritbrickan. Olika kategorier finns att välja på, tärningen bestämmer vilken. Guiderna får bara se vad det är för något på kortet som sen ska ritas. Guiden styr ritbrickan och får bara säga UPP om artisten ska lyfta pennan eller NER om artisten ska sänka pennan mot brickan. Man får gissa hur mycket som helst och det finns ingen tidsgräns. Det lag som gissar rätt får de poäng som står längst till höger på korten. Först till 20 poäng vinner.

Vi förenklade lite och då blev det genast roligare. Artist och guide fick bli samma person som då ritade allt upp och ner. Det var verkligen jättesvårt och tog lång tid att följa reglerna. Det var mycket roligare när vi gjorde det lite enklare.

Linda Brundin


Bra och kluriga frågor med fattig spelidé

Titel: Genialt frågespel: Logik

Omslag, Genialt frågespel: Logik.

Betyg: 2 av 5

Ålder: från 14 år

Antal spelare: 2–4 spelare

Speltid: 30 minuter

Förlag: WOW!

Är du lika smart som Einstein? Frågespel med utmanande logiska frågor, i race mot tiden.

Ett spel för den riktigt klurige, där du får hålla hjärnan skarp. Formatet är litet, passar bra att ha med på resan. Vi spelade vuxna och barn precis på gränsen till 14 år. Många bra och kluriga frågor, men själva spelidén känns lite fattig. Spelplanen fälls ut från mitten och spelarna har varsin flik (dimension). Här ska man så snabbt som möjligt ta sig mot mitten och över till någon av motspelarnas flikar (dimensioner) genom att svara rätt på frågorna. Ett steg per rätt svar, innan timglaset runnit ut. Bonuskorten ger spelaren möjlighet att sinka motspelaren. Först till mitten och över på någon av motspelarnas planer har vunnit.

Tina Ahlqvist

Kommentera på Dagen.se
Fler artiklar från Kultur