Dagen recenserar brädspelet för dig som alltid velat lösa knepiga mordgåtor

Titel: Chronicles of Crime

Betyg: 4 av 5

Ålder: Från 14 år

Antal spelare: 1–4

Förlag: Lucky duck games/Asmodee Nordics

Regelvideo på svenska

Har du någon gång tittat på en tv-deckare och tänkt “Det där fallet hade jag löst mycket snabbare? Varför förhör han inte bara den och den personen? Och letar bevis på det och det stället?”. Då är Chronicles of Crime någonting för dig.

Här tar du och dina medspelare rollen som detektiver hos Scotland Yard i London och utreder mord, kidnappningar och andra brottsfall. Till er hjälp har ni en spelplan, kort som representerar olika platser, personer och föremål, och inte minst din mobiltelefon eller surfplatta. För att kunna spela behöver du nämligen en app, där du väljer vilket fall du vill lösa. Med appen skannar du sedan QR-koder på korten för att välja vart du vill åka, vem du vill förhöra och vad du vill fråga dem om. På vissa platser kan du också leta efter bevis, vilket du gör genom att titta dig omkring i mobilen och ropa ut allt du ser, medan dina medspelare plockar fram matchande beviskort.

När du löst alla fall som ingår i originalspelet finns fler att ladda ner, och även ytterligare expansioner med andra kort att köpa. Än så länge är dock bara fallen som ingår i grundspelet översatta till svenska.

Det är väldigt engagerande och du känner dig verkligen som en tv-detektiv (observera, just tv-detektiv – varken fallen eller polisarbetet är särskilt realistiska). Även den som vanligtvis inte är jätteförtjust i brädspel men gillar deckare kan uppskatta spelet, speciellt om någon annan tar hand om tekniken och lär sig de få reglerna. Spelet påminner om klassiska Sherlock Holmes: Consulting Detective från 1982, men användningen av en app gör spelet betydligt mer strömlinjeformat och smidigt.

Det finns några saker som stör den känslan: Om ljusförhållandena inte är perfekta kan du ibland få skanna en bra stund för att få appen att funka, och översättningen till svenska är långt ifrån perfekt. Enligt lådan är spelet från en till fyra spelare, men fungerar klart bäst på två eller tre. Spelets 14-årsgräns är motiverad, fallen är mer CSI än Morden i Midsomer i sin framtoning. Men på det stora hela rekommenderas Chronicles of Crime.