Motionen som gör dig smartare

Uppgradera din hjärna med motion! Bättre minne och mer kreativitet är den omedelbara belöningen för alla som börjar träna. Du kan till och med bromsa hjärnans åldrande.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Livsstil

Ska sanningen fram går det utför redan i unga år. Efter 25 minskar hjärnan i volym med ungefär 0,5-1 procent per år, vilket bland annat beror på att det inte bildas tillräckligt många nya hjärnceller. Hjärnans minnescentrum, hippocampus, är stort som en tumme och minskar liksom resten av hjärnan i storlek vilket i sin tur innebär att du minns sämre med åren.

– Men få saker, om ens något, är så bra på att kicka igång nybildningen av hjärnceller som motion och träning, förklarar Anders Hansen.

I praktiken innebär det här att du kan ”motionera ditt minne”, och det här har väldigt lite med korsord och sudoku att göra. Motion för minnet är fysisk aktivitet. Mera blod till hjärnan! Undersökningar med magnetkamera har visat att konditionsträning inte bara bromsar den krympande hjärnan utan vänder på processen. Istället för ett krympande minnescentrum hade deltagare som promenerat 40 minuter i snabb takt tre gånger i veckan fått en 2 procent större hippocampus.

– Du kan alltså bromsa, kanske till och med vända, hjärnans åldrande och stärka minnet genom att promenera eller springa ett par gånger i veckan. Promenaden är den bästa medicinen mot demens, säger Anders.

Något som ungefär var tredje person behöver lystra till extra noga. För ungefär en tredjedel av alla människor bär på en genetisk sammansättning som gör oss mer benägna att drabbas av demens.

Generna kan du inte ändra på. Däremot kan du börja motionera. För några år sedan kunde forskare visa att en daglig promenad minskar risken för demens med 40 procent.

– Upptäckten fick ingen större uppmärksamhet i media och det är verkligen synd, för det är en fullständigt ofattbar siffra. Ett läkemedel med samma effekt hade på nolltid blivit världens mest sålda preparat och forskarna bakom medicinen hade haft Nobelpriset som i en liten ask, säger Anders.

Så varför har det här budskapet så svårt att nå fram? Delvis ligger ansvaret hos media, menar Anders. Att berätta om högteknologisk läkemedelsutveckling passar bättre på löpsedlarna än sensationsvärdet i en vanlig promenad.

Delvis har det också med vår mänskliga lathet att göra.

– Det som mer än något annat motiverar människor att röra på sig är inte några extra levnadsår eller ens att man mår bättre. Det är effekterna i spegeln, menar Anders Hansen.

Han har plöjt igenom tusentals forskningsundersökningar genom åren. Den undersökning som fascinerat honom allra mest var när hjärnan hos närmare 100 personer i 60-årsåldern undersöktes med magnetkamera. Målet var att förstå hur hjärnan påverkas av att vi blir äldre. Är hjärnans åldrande något vi är dömda till utan möjlighet att påverka? Eller går möjligtvis förloppet att bromsa, till exempel genom regelbunden fysisk aktivitet?

Hälften av 60-åringarna fick under ett års tid ta regelbundna promenader ett par gånger i veckan. Den andra hälften träffades också men gjorde lugna övningar som inte höjde pulsen. Och så kikade man med magnetkamerans hjälp in i försökspersonernas hjärnor samtidigt som de utförde olika psykologiska tester, bara för att kunna följa hur hjärnan arbetar.

Resultaten var klockrena: de som hade promenerat under året hade inte bara fått bättre kondis, de hade också fått en mer effektiv hjärna som inte verkade ha åldrats under året utan istället tycktes ha blivit biologiskt yngre. De 60-åringar som hade motionerat blev också bättre på att ta initiativ, planera och hålla koncentrationen än deltagarna som inte hade motionerat.

I en annan undersökning följde man 20 000 kvinnor mellan 70 och 81 års ålder under mer än två decennier. Resultaten var lika tydliga: De som var regelbundet fysiskt aktiva hade bättre minne, koncentration och uppmärksamhet. Skillnaderna var så stora att de fysiskt aktiva hade en hjärna som rent tankemässigt var tre år yngre än deras biologiska ålder.

– Ändå var det inga orimliga krav på aktivitet, det räckte med 20 minuters promenad om dagen. Om det inte är tillräcklig motivation för att röra på sig så vet jag inte vad som är det, säger Anders Hansen.

Visste du att:

När du passerat 25 förlorar du ungefär 100 000 hjärnceller varje dygn.

En daglig promenad minskar risken för demens med 40 procent.

Statsministeromröstning