Nyheter

Antisemitiska slagord spreds i Twitterkampanj

Adidas uppmanade sina följare att dela bilder på fotbollslaget Arsenals nya tröja. Men kampanjen kapades och slagord med antisemitiska budskap kablades ut på Adidas officiella Twitterkonto.

Sommaren är den tid på året när fotbollsklubbarnas marknadsavdelningar jobbar för högtryck. Även deras sponsorer försöker hitta nya vägar att nå fram till publikens plånböcker...

Men Arsenal hade nog hoppats på ett bättre utfall av den senaste lanseringskampanjen.

Londonklubben har efter några säsonger med Puma skrivit kontrakt med konkurrenten Adidas. På sociala medier uppmanade Adidas sina följare att vara med i kampanjen med hashtagen #DareToCreate.

Tanken var att klubbens allra mest inbitna fans skulle skriva sina egna namn på ryggen på den nya matchtröja som Arsenal nyligen lanserat inför säsongen 2019-20.

Det skulle se ut som om supportrarna just skrivit på för klubben i sitt hjärta och därefter skulle bilderna delas och publiceras på Adidas sociala mediekanaler. Sedan skulle supportrarna köpa tröjorna med sina egna namn.

Det lät som en lysande kommersiell idé – om det inte varit så att hela kampanjen blev kapad, rapporterar The Mirror och flera andra nyhetsmedier.

Adidas blev avsändare

I stället för supportrarnas namn på den rödvita tröjan delades rasistiska, hatiska och antisemitiska slagord i mängd på sociala medier. Med Adidas som avsändare.

Någon hade kapat kampanjen och spridit hatiska budskap. Några exempel: "Innocent Hitler", "GasAllJews" och "96wasnotenough".

Adidas drog genast tillbaka alla Twitterinlägg med kränkande budskap, men skadan var redan skedd.

"Vi är medvetna om vad som hänt. Då en liten grupp personer har missbrukat funktionen har vi omedelbart stängt av den", säger en talesperson för Adidas enligt The Guardian.

Arsenal fördömer

Klubben fördömer i starka ordalag de hatiska budskapen och säger i ett offentligt uttalande att ett sådant språkbruk inte hör hemma varken inom fotbollen eller i samhället i övrigt.

"Som klubb arbetar vi intensivt med att uppmuntra mångfald. Vårt program "Arsenal för alla" som lanserades 2008, är ett uttryck för vår vilja att Arsenal-familjen ska vara inkluderande."

Vidare heter det: "Arsenal strävar efter att alla som upplever att Arsenal är deras klubb ska känna att de är lika mycket värda som alla andra i klubben."

Klubben kommer att göra en utredning av vad som hänt.

Antisemitism har blivit vanlig inom fotbollen. Så sent som i maj utsattes Arsenals fans för antisemitiska slagord under en match mot spanska Valencia i Europa League.

Fotnot: "96wasnotenough" syftar på läktarkatastrofen på Hillsborough i Sheffield 1989 när 96 personer, de flesta Liverpool-fans, dog i samband tumult vid FA-Cupsemifinalen Liverpool-Nottingham Forest.

Fler artiklar för dig