Nyheter

Näthatet minskar efter EU-åtgärder

Nätjättar som Facebook och Twitter har blivit bättre på att plocka bort näthat. Det visar att arbetet med att få till en "uppförandekod" har varit effektivt, säger EU-kommissionen som tagit initiativ till uppgörelsen med it-företagen.

EU-kommissionen enades med de fyra nätjättarna Facebook, Twitter, Youtube och Microsoft om en uppgörelse för att minska hatet på nätet. Uppgörelsen kom till stånd 2016. Nu har det snart gått tre år, och i början av februari publicerade EU-kommissionen den fjärde utvärderingen av arbetet.

Har gett resultat

Där konstaterar man att it-företagen blivit allt bättre på att granska och avlägsna olämpligt innehåll. I dag, skriver kommissionen i ett pressmeddelande, granskar it-företagen 89% av allt anmält material inom 24 timmar, och 72 % av det innehåll som anses vara olaglig hatpropaganda tas bort. År 2016 var motsvarande siffror 40% och 28%.

– Dagens utvärdering visar att samarbete med företagen och civilsamhället ger resultat, säger Andrus Ansip, EU-kommissionär för den digitala inre marknaden.

Även Instagram och Google+, Snapchat och Dailymotion har sedan starten anslutit sig till uppförandekode.

Värnar yttrandefriheten

Tidigare har kommissionen sagt, att om det inte räcker med en uppförandekod kan unionen överväga att gå vidare med lagstiftningsförslag.

– Olaglig hatpropaganda på nätet är inte bara ett brott utan även ett hot mot yttrandefriheten och det demokratiska samhället, säger Vera Jourová, EU-kommissionär för rättsliga frågor, konsumentfrågor och jämställdhet i en kommentar till den fjärde utvärderingen.

Hon betonar att uppförandekoden sätter en standard för hela Europa för att hantera ett stort samhällsproblem, samtidigt som man värnar yttrandefriheten.

Fler artiklar för dig