Debatt

Micael Grenholm: Lär barnen att svara på invändningar om deras tro

Den vanligaste kritiken mot kristendoms är vetenskapsfientlig.

Min debattartikel om att församlingar behöver träna barn i apologetik har mötts av många glada tillrop, men även en del kritik. Johan Franzon (Dagen den 27 augusti) är bestört och förfärad över att jag beskriver kristna barn som barnsoldater som befinner sig på ett slagfält när de är i skolan.

Jag förstår hans bestörtning, men beskrivningen av skolan som ett slagfält har jag fått från den stora mängd kristna ungdomar och barn jag har pratat med detta om. De berättar närmast utan undantag hur deras tro inte bara kritiskt granskas utan hånas, förlöjligas och beskrivs som ointelligent och gammaldags av både lärare och elever. Ateism däremot utsätts knappt för någon kritisk granskning överhuvudtaget.

Skolan är därför ofta en väldigt tuff miljö att vara kristen i, och det jag försökte uttrycka var det hemska och tragiska i att de som skickas dit från den kristna världen inte är teologerna och apologeterna, utan barnen.

Det är därför jag liknade situationen vid barnsoldater: de som utsätts för den svåraste apologetiska miljön är de som har minst träning i det. Samtidigt menar jag inte att lösningen är att sätta alla kristna barn i kristna skolor, utan det jag argumenterar för är att barn ska utbildas i enkel apologetik.

Johan Franzon underskattar kopplingen mellan hur lärare talar om religion och hur eleverna behandlar religiösa som bland annat Kittelman Flesner skriver om i sin forskning. För att komma bort från påhoppen behövs en betydligt mer saklig religionsundervisning, där ateism inte framställs som mer "normalt" eller "modernt" än kristen tro.

Daniel Jomansson (Dagen den 4 september) blir sorgsen av min text då han inte vill ge barn ansvar att försvara Sanningen med stort S och tycker att en apologetik som går ut på att debattera göder ateismen. Istället menar han att tro går ut på att leva i Jesu efterföljd i praktisk handling. Jomansson betonar hur komplex Bibeln är och att vuxna knappt kan förstå den, än mindre barn.

Den kritik som barn ofta möts av i skolan är dock enkel att svara på. Vanliga invändningar, enligt vad barn och unga har berättat för mig, är att Jesus inte har funnits, att kristendomen är en egyptisk-grekisk myt, att religion har skapat alla krig och att tro på Gud är som tro på tomten. Den vanligaste kristendomskritiken är med andra ord vetenskapsfientlig – ändå tänker sig många sekulära barn att ateismen är intelligent medan kristendomen är korkad.

Det som behövs för att öka kristna barns självförtroende och välbefinnande är att hjälpa dem tänka kring och besvara sådana här invändningar. Naturligtvis behöver det kompletteras med att vara en god medmänniska. 1 Petrus 3:15-16 betonar att all apologetik ska ske med god karaktär.

Jag har sett alltför många exempel på barn och unga som inte får vara öppna med sina tvivel och funderingar för att deras församlingsmedlemmar säger att ”det är bara att tro” eller ”tänk inte för mycket på det”. Istället behöver församlingarna utgöra forum där intellektuella utmaningar mot tron tas på allvar och bemöts på ett sunt och informerat sätt.

Micael Grenholm, pastor i Uppsala Mosaik och ordförande för Svenska apologetiksällskapet. Hans senaste bok är "Dokumenterade mirakler".

Fler artiklar för dig