Jesus mäter inte kvinnan med en granskande blick.
— Åsa Molin
Om Jesus hade följt “the Billy-Graham-rule” hade vi inte haft den här berättelsen i Bibeln. 1948 bestämde sig evangelisten Graham för att inte resa, möta eller äta ensam tillsammans med någon annan kvinna än hans fru Ruth, för att skydda sig själv från frestelser och illvilliga rykten. Men Jesus verkade inte alls känna samma rädsla för varken sina egna möjliga handlingar eller att skvaller skulle förstöra hans anseende.
Han gick rakt emot de kulturella koderna när han sökte ögonkontakt med en ensam kvinna. Opassande är bara förnamnet. Inte konstigt att kvinnan blev chockad. En ogift judisk man, dessutom en rabbi, fick inte äventyra sin egen renhet inför Gud genom att söka kontakt på det sättet. Avståndstagande och distans var strategin för att undvika "guilt by association". Kvinnan var dessutom samariska, hon tillhörde en suspekt sekt som judarna undvek grundligare än vi undviker en barnfamilj med vinterkräksjuka.
Vanligtvis gick kvinnorna till brunnen innan solen hade börjat bränna eller när dagen svalnat.
Här har vi en kvinna som kommer ensam mitt på dagen. Varför? Är det för att ingen vill gå med henne eller är det hon som undviker de andra för att slippa känna sig avfärdad?
En annan märklig detalj är hennes ålder. I vanliga fall hämtade de yngre kvinnorna (eller tonårstjejerna) i ett hushåll vatten från brunnen. Men den här kvinnan är inte längre ung, med tanke på hur många män hon hunnit vara gift med.
Varför fanns det ingen yngre kvinna i hennes familj som hämtade vatten? Kanske levde hon med skammen att vara barnlös eller så har hon förlorat de barn hon fått, på grund av skilsmässorna? Vi vet inte detaljerna men idag skulle hon kanske vara en ensam medelålders new age-kvinna med lite för djupt dekolletage på sin klänning, som överallt möts av undvikande blickar.
När Jesus möter henne är han trött. Läpparna är torra, solen steker. Jesus mäter inte kvinnan med en granskande blick – utgör hon ett hot mot min karriär eller karaktär – utan möter henne med sitt eget äkta behov: Jag är törstig, kan du ge mig lite vatten? Kanske är det just den ingången som gör att de får ett så uppriktigt och levande samtal?
Ett samtal som rör sig lika graciöst som vatten mellan fysisk och andliga törst. Jesus ser rakt igenom henne, alla lager av sorg, skam, sår, synd och svek. Om man lyssnar noga kan man höra hur Jesus ord är fyllda till bredden av kärleksfull ömhet: "Om du visste, om du bara visste, vad Gud har att ge dig". Det är förvandlingens begynnelse. När vi börjar ana det Gud leder oss fram till. Livets egen källa.
Söndagens bibeltexter
Andra söndagen efter trettondedagen
Tema: Livets källa
Gamla testamentet: Jesaja 55:1–4
Kom, alla ni som törstar, kom hit och få vatten, kom, även om ni inte har pengar! Förse er med säd, så att ni får äta! Kom och få säd utan pengar, vin och mjölk utan att betala! Varför lägger ni pengar på det som inte är bröd, er lön på sådant som inte mättar? Lyssna till mig, så får ni äta gott och njuta av feta rätter. Kom till mig och hör noga på, lyssna, så får ni liv. Jag sluter ett evigt förbund med er, den nåd jag visat David skall bestå. Honom gjorde jag till ett vittne för folken, till furste och härskare över dem.
Episteltext: Uppenbarelseboken 22:16f
Jag, Jesus, har sänt min ängel till er för att vittna om detta i församlingarna. Jag är skottet från Davids rot och hans ättling, den strålande morgonstjärnan.”Och Anden och bruden säger: ”Kom!” Och den som hör det skall säga: ”Kom!” Och den som törstar skall komma. Och den som vill skall fritt få dricka av livets vatten.
Evangelietext: Johannesevangeliet 4:5–26
och kom där till en stad som hette Sykar, inte långt från den mark som Jakob gav sin son Josef. Där fanns Jakobs källa. Jesus, som var trött efter vandringen, satte sig ner vid källan. Det var mitt på dagen. En samarisk kvinna kom för att hämta vatten. Jesus sade till henne: ”Ge mig något att dricka.” Lärjungarna hade nämligen gått bort till staden för att köpa mat. Samariskan sade: ”Hur kan du, som är jude, be mig om vatten? Jag är ju en samarisk kvinna.” (Judarna vill inte ha något med samarierna att göra.) Jesus svarade henne: ”Om du visste vad Gud har att ge och vem det är som säger till dig: Ge mig något att dricka, då skulle du ha bett honom, och han skulle ha gett dig levande vatten.” Kvinnan sade: ”Herre, du har inget att hämta upp det med och brunnen är djup. Varifrån tar du då det levande vattnet? Skulle du vara större än vår fader Jakob som gav oss brunnen och själv drack ur den, liksom hans söner och hans boskap?” Jesus svarade: ”Den som dricker av det här vattnet blir törstig igen. Men den som dricker av det vatten jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv.” Kvinnan sade till honom: ”Herre, ge mig det vattnet, så att jag aldrig blir törstig och behöver gå hit efter vatten.” Jesus sade: ”Gå och hämta din man.” Kvinnan svarade: ”Jag har ingen man.” Jesus sade: ”Du har rätt när du säger att du inte har någon man. Fem män har du haft, och den du nu har är inte din man. Där talade du sanning.” Kvinnan sade: ”Herre, jag ser att du är en profet. Våra fäder har tillbett Gud på det här berget, men ni säger att platsen där man skall tillbe honom finns i Jerusalem.” Jesus svarade: ”Tro mig, kvinna, den tid kommer då det varken är på det här berget eller i Jerusalem som ni skall tillbe Fadern. Ni tillber det som ni inte känner till. Vi tillber det vi känner till, eftersom frälsningen kommer från judarna. Men den tid kommer, ja, den är redan här, då alla sanna gudstillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty så vill Fadern att man skall tillbe honom. Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning.” Kvinnan sade: ”Jag vet att Messias kommer” (alltså den Smorde) ”och när han kommer skall han låta oss veta allt.” Jesus sade till henne: ”Det är jag, den som talar till dig.”