Kvitton eller inte, det är bättre att åka taxi på skattebetalarnas bekostnad än att åka med egen bil enligt miljöpartiets språkrör Matz Hammarström, som försvarar sin partikamrat. Hans motivering bygger dels på att taxi är kollektivtrafik och dels på att övrig kollektivtrafik är alldeles för opålitlig.Den buss jag tar varje morgon till mitt arbete i city är just den buss Yvonne Ruwaida skulle kliva på en hållplats bort om hon inte åkte taxi. Jag är därför väl förtrogen med såväl tunnelbanans som pendeltågens opålitlighet. Jag vet också att det tar ännu längre tid bilvägen in till stan under rusningstrafik.n Min undran är vad Matz Hammarström egentligen menar med att det är tvunget att åka taxi till arbetet eftersom man inte kan komma för sent till finansutskottet och skylla på försenade tunnelbanor.Anser han att det är okay för läraren att komma för sent till sin klass, för sjuksköterskan att vara sen till sina patienter eller för föräldern att komma för sent till dagis – men inte för en politiker att komma för sent till en förhandling?Vi luttrade kollektivresenärer har insett att man till viktiga möten får beräkna en halvtimme extra i restid. Alla kan vi hamna i en situation då det kört ihop sig och taxi är enda sättet att hinna rädda sig fram i tid. Frågan är om det är skattebetalarna som ska betala för att riksdagsledamotens väckarklocka inte ringde när den skulle? Visst ska en riksdagsledamot kunna ta taxi när det är befogat av ekonomiska och tidsmässiga skäl. Reglerna för hur och när måste dock ses över rejält. Fram till nästa val finns alla möjligheter att göra detta.Om Matz Hammarström, Yvonne Ruwaida, deras partikamrater och den regering de sitter i knät på dessutom ser till att Stockholms skattebetalare får behålla mer av sina pengar inom regionen, kommer snart nog både miljöpartister, lärare, sjuksköterskor och föräldrar ha tillgång till tillförlitliga kollektiva färdmedel för att ta sig i tid till sina möten!