Alkohol och bilkörning är och förblir oförenliga. Mellan 20 och 30 procent av alla dödsolyckor i vägtrafiken är förknippade med alkohol och droger.När man vet att det dagligen kör omkring så många som 14 000 berusade bilförare inser man lätt att nu måste kraftiga insatser göras.Varje år återkallas cirka 10 000 körkort på grund av trafikonykterhetsbrott, ofta under minst 12 månader.För många som är beroende av sin bil, till exempel i sitt arbete, är det ett hårt straff att mista körkortet.Ett förlorat körkort kan faktiskt bidra till att ett alkoholmissbruk förvärras om det leder till att den dömde isoleras och mister sitt arbete, och i många fall kör man ändå bil utan körkort, tyvärr ofta berusad.Den 1 juni fattade riksdagen ett viktigt beslut för att komma till rätta med problemet.Då togs ett enigt betänkande från Trafikutskottet om att den tidigare försöksverksamheten med alkolås för personer som har dömts för rattfylleri ska utökas till att gälla hela Sverige. Detta har vi kristdemokrater krävt under många år, och det är glädjande att det nu finns total uppslutning bakom vårt förslag.Alkolåset är en teknisk lösning som garanterar att föraren inte kör med alkohol i kroppen. Det är kopplat till bilens tändningssystem och kontrollerar om det finns alkohol i förarens utandningsluft. Finns det alkohol i utandningsluften går bilen inte att starta. Under färden måste föraren med slumpmässiga mellanrum blåsa igen inom tre minuter. Om inte det sker tänds varningsblinkers och signalhornet ljuder. Bilen måste därefter till Bilprovningen för kontroll inom fem dagar, om inte det sker kan inte bilen startas efter dessa fem dagar. Alla försök att manipulera alkolåset registreras i låsets dataminne.Tekniken med alkolås har använts i USA och i Kanada under ett tiotal år, där tiotusentals fordon har utrustats med alkolås. Erfarenheterna är mycket goda, liksom i de svenska försöken. Genom alkolåset har vi fått ett nytt effektivt vapen i kampen mot alkoholdöden på våra vägar. Inte en dag för tidigt!