Josef, Laurette och Ashraf har inte gått i skolan på 14 dagar. Skolan är stängd och dess föreståndare, Arne Christianson, är i Sverige. Han åkte genom de tomma gatorna med ambassad-eskort ut från det stängda Betlehem. Som siste man låste han skolans port och lämnade den hissade svenska flaggan på taket till SIRA-skolan. Jag möter en dämpad men trosviss och beslutsam man som tänker åka tillbaka så fort han får tillåtelse.Huvudinfarten vid Rakels grav är stängd. Återigen hörs rop, ännu en gång begråter en Rakel sina barn, hon låter sig inte tröstas, ty de finns inte mer.Den lilla oansenliga staden, Betlehem, Jesu födelsestad, är återigen på kollisionskurs med det mäktiga, politiskt viktiga och krigsstarka Jerusalem. Staden, den stora och glänsande som Jesus färdas mot den första påskveckan, och som han vid åsynen av brister i gråt och utropar: ”Om du denna dag hade förstått, också du, vad som ger dig fred! Men nu är det fördolt för dig!”Hur ska det lilla Betlehem freda sig, alla de kristna som bor där sedan årtionden, bibelskolan som verkar där, biblioteket, födelsekyrkan, de kristna hjälpprojekten och SIRA-skolan?SIRA-skolan startades av Viktor Norin och drivs av ”Våra bröder ” genom stiftelsen svenskt internationellt hjälparbete. Det är en skola för barn som är ”slow-learners”, kristna och muslimska barn som behöver gå i mindre klasser, få riktad uppmärksamhet och specialundervisning för att kunna lära sig läsa och skriva. Alla lärare är kristna palestinier och ett par av dem har varit på speciallärarutbildning i Sverige. Alla arbetar utifrån en kallelse. De har ett tålamodskrävande jobb och utför det med stor kärlek. Det är ett sätt för dem att visa Kristi kärlek.Nu rasar kriget och den israeliska återockupationen gör att barn och vuxna gömmer sig i källare, springer ut och handlar mat när utegångsförbudet hävs några timmar, ber till Gud oupphörligen om beskydd, och hjälp från bröder och systrar i andra länder.Det jag lärt mig i kyrkan är att Jesus alltid tar parti för den svagare parten, den utsatta människan. Jesus kommer alltid i konflikt med maktmänniskor, ledare som menar att ändamålet helgar medlen. Öga för öga, tand för tand, så lyder Gamla Testamentets rättsprincip, men med Jesus inträder något nytt. På långfredagen spikas hämndens och vedergällningens lag fast på korset. En annan lag segrar, försoningens befriande lag som innebär att gå en andra mil, byta skor med sin nästa, stanna kvar hos den utsatte och envist tro att kärlek är starkare än död och hat.Arne Christianson kommer att vänta i Jerusalem tills checkpointen vid Rakels grav åter öppnas. Då åker han tillbaka och öppnar skolan för lärare och elever.Kanske kan vi påskynda den dagen genom att i bön och i någon handling visa att vi också finns med våra bröder och systrar i Betlehem och Palestina.