Debatt

Brommadialog i blåsväder vill vara ny Areopagrörelse

nInsändare i Dagen och andra tidningar samt föreläsare ute i landet har den senaste tiden framställt Brommadialogen, ett missionsprojekt i Svenska Baptistsamfundet, som en inkörsport för nyandlighet, mörka krafter och österländsk religiositet. Den allvarligaste kritiken är att Jesus Kristus påstås försvinna i ett ”flum”, en religiös pytt-i-panna förutsagd i Bibeln i dessa yttersta tider.Dessa insändare och aktörer talar om en helt annan ”Brommadialog” än den vi själva lever och verkar i. Basen i vårt arbete är sinnesrogudstjänsterna, den gudstjänstform som i dag samlar flest sökare och som spritt sig som en löpeld över Sverige och Norden.I dessa gudstjänster ger vi de tolv stegens ”Högre Makt” Jesu eget ansikte – precis som det tecknas i evangelierna. Jesu ansikte har berört många genom åren och åtskilliga är medlemmar, diakoner och präster i kyrkan i dag.Den naturliga fördjupningen har för många blivit den Kristus-centrerade recovery-undervisning som finns i evangelikale Keith Millers bok ”Steg in i livet”, en bok som används långt utanför kyrkorna.I den helt nya boken ”Konsten att leva” ger vi sökare ännu mer bränsle i ”Andlig förskola – tolv steg till ett djupare liv”.Boken relaterar de tolv stegen till Bibeln och Kristus. Författarna Dale och Juanita Ryan är välkända föreläsare inom Kristus-centrerad recovery och deras böcker används ofta som komplement till Alpha i kyrkorna i USA.Brommadialogen har två kallelser. Den första är att skapa ett möte mellan kristna och vår tids många sökare. Ledstjärna och drivkraft är ingen annan än Jesus själv, han som ständigt gick över sin tids religiösa gränser mellan vi och dem – det var därför han slutade sina dagar på ett kors.nI hans efterföljd är Brommadialogens primära uppgift inte att dra upp så tydliga gränser som möjligt mellan kristen tro och annan andlighet, utan att följa sökare över gränsen till den levande Kristus. Vår andra förebild är Paulus möte med sökare ute i den hellenistiska omvärlden. Det utförligaste exemplet är hans tal på Areopagen i Aten, den tidens främsta dialogtorg.Som bibellärare kan jag konstatera att Paulus är otroligt djärv i sin anknytning till dåtidens språkvärld och andlighet (stoicismen).Hade han levt och verkat i dag med ett annat namn, då hade han förvisso hamnat i samma blåsväder som Brommadialogen.nBrommadialogens andra kallelse är att i mötet med sökare och helhetssyner företräda en biblisk skapelsesyn och en tydlig kristen tro.Det är märkligt om någon som läst våra böcker och deltagit i våra konferenser skulle komma till slutsatsen att vi är en språngbräda för ockultism och österländsk religiositet.Tvärtom, vi har med oerhörd konsekvens under ett årtionde hävdat en judiskt-kristen helhetssyn i otaliga öppna möten med nyandlighet och andra religioner.Den tidning som vi just nu sprider i tiotusentals exemplar ställer frågan: ”Måste man bli buddhist för att bli terapeut? Är Deepak Chopra och Dalai Lama bättre ledstjärnor än KG Hammar och Martin Lönnebo?”Brommadialogens nya bok hävdar att alla terapeutiska verktyg som fungerar är en gåva ur Skaparens egen hand.Vårt svar i mötet med vår tids terapier vid Stockholmskonferensen i höst är att det räcker med Bibelns helhetssyn och befriande andlighet.nNär det gäller den helt avgörande frågan om Brommadialogen står för en tydlig kristen identitet så kan vi bara hänvisa till vår grundbok ”Vägen hem och vår nya Grundkurs i andlighet” – ett skapelseteologiskt ”Alpha” som redan används på många håll i Norden. Båda finns i min (Harry Månsus) senaste bok ”Vägen hem och resan vidare”.Men även här är det inte gamla väckelsetraditioner som är kriteriet, utan Mästaren själv. Som nytestamentlig teolog ser jag hur konsekvent Jesus avstod från att använda sin tids religiösa begrepp – de förstärkte bara den tragiska uppdelningen i ”vi och dem”.nI stället levde han i tre årtionden bland vanliga människor och laddade evangeliet med helt nya ord, bilder och handlingar.Det var detta nya språk och dessa annorlunda handlingar som gjorde att människorna kände och förstod – att de var välkomna hem igen och att himlens dörr stod på glänt.Hur bristfälliga våra försök än må vara så vill Brommadialogen följa i Jesu fotspår så att vår tids många sökare ska förstå att det finns en Far som längtar och en vidöppen dörr därhemma. 
Fler artiklar för dig