Är det rimligt
att kräva 600 kronor av en ideell organisation för att de ska fylla i en livsmedelsblankett till kommunen?
Det tyckte inte Elis Petterson i Målilla, som skrev till kristdemokraternas riksdagskansli för att berätta om hur kyrkor tvingas betala dryga pengar i kommunala kontrollavgifter när de vill servera kaffe och en kaka efter gudstjänsten. Elis berättade hur second hand-affären i Eskilstuna som önskar bjuda på en kopp kaffe till sina gäster, varje år måste underkastas en hälsoinspektion av kommunen där man tar 3200 kronor för besväret.
Sverige byggdes och blev en framgångssaga i världen mycket tack vare små gemenskaper som grunden till ett starkt civilt samhälle. Kaffekoppen har alltid haft en central plats i den lokala demokratin som folkrörelserna utgjort. Men den lilla omsättning som cirkulerar i en kaffekassa utgör kommunala avgifter av det här slaget både en starkt byråkratisk kontrollmanifest och en kostnadspost man kan vara utan.
Avgiften kommer av ett EU-direktiv som i förlängningen leder till att Livsmedelsverket avkräver en avgift genom den lokala kommunen till den som bedriver en livsmedelsverksamhet. Enligt Avgiftsförordningen (SFS 2006:1166) ska kommunerna ta ut en årlig kontrollavgift som täcker kostnaderna för den offentliga kontrollen. Livsmedelsverket anger riktlinjer med en riskklassificering för hur omfattande kontrollen bör vara. Alltifrån Café Opera till kyrkkaffet i ett missionshus klassificeras utifrån en riskmodell.
Det tyckte inte Elis Petterson i Målilla, som skrev till kristdemokraternas riksdagskansli för att berätta om hur kyrkor tvingas betala dryga pengar i kommunala kontrollavgifter när de vill servera kaffe och en kaka efter gudstjänsten. Elis berättade hur second hand-affären i Eskilstuna som önskar bjuda på en kopp kaffe till sina gäster, varje år måste underkastas en hälsoinspektion av kommunen där man tar 3200 kronor för besväret.
Sverige byggdes och blev en framgångssaga i världen mycket tack vare små gemenskaper som grunden till ett starkt civilt samhälle. Kaffekoppen har alltid haft en central plats i den lokala demokratin som folkrörelserna utgjort. Men den lilla omsättning som cirkulerar i en kaffekassa utgör kommunala avgifter av det här slaget både en starkt byråkratisk kontrollmanifest och en kostnadspost man kan vara utan.
Avgiften kommer av ett EU-direktiv som i förlängningen leder till att Livsmedelsverket avkräver en avgift genom den lokala kommunen till den som bedriver en livsmedelsverksamhet. Enligt Avgiftsförordningen (SFS 2006:1166) ska kommunerna ta ut en årlig kontrollavgift som täcker kostnaderna för den offentliga kontrollen. Livsmedelsverket anger riktlinjer med en riskklassificering för hur omfattande kontrollen bör vara. Alltifrån Café Opera till kyrkkaffet i ett missionshus klassificeras utifrån en riskmodell.
I samband med
att brevet från Elis kom till oss på riksdagskansliet bestämde jag mig för att skriva en motion för riksdagens allmänna motionstid i ärendet. I riskklassificeringsmodellen landar de livsmedelsaktiviteter som kännetecknar ickekommersiella sammanhang under riskgrupperna Låg och Mycket Låg Risk. Jag yrkar i motionen att de bör undantas från avgiftsbeläggning. Det finns ingen anledning till att kommunen ska hemsöka dessa platser med återkommande inspektioner eller ta hutlösa avgifter för att vända några papper på kommunhuset.