Debatt

Självrannsakan fordras av den som står fast i bibeltro


Jag är angelägen att tydligt klargöra den övertygelse som Bibeln vägleder till och hela den kristna församlingens historiska ståndpunkt bekräftar, nämligen att samlevnad i homosexuella relationer är i konflikt med Guds skapelseordning och de tydligt givna livsregler vi fått genom både Gamla och Nya testamentet.

En sådan grundinställning fordrar samtidigt en ödmjuk självrannsakan i hela den kristna gemenskap som står fast i bibeltro. Vi riskerar att fixera samtalet på ett ensidigt sätt kring just denna fråga och liknande som berör privatlivets synder. Vår trovärdighet inför Europas folk kräver att vi ser orättvisorna mellan världens rika och dem som lever i total fattigdom. Romarbrevets 1:a kapitel måste läsas intill de första verserna av Jakobsbrevets 5:e kapitel. En felaktig sexuell relation innebär synd inför Gud, men lika hårt dömer Gud en orättfärdigt överdriven konsumtion.


Jag har dessutom hävdat att vi är delaktiga i deras kamp som vill inre befrielse och upprättelse, men som inte fått det själavårdande stöd och fått hjälp av andlig auktoritet till en kraftgärningarnas förvandling i kroppens hormonbalans och känslans styrkraft.


Därför tror jag att vi måste kombinera en fast hållning i relation till Bibelns grundläggande etik och moral, men samtidigt ha en inneslutande barmhärtighet och förståelse med dem som vågar anförtro sig i samtal under tystnadsplikt, att deras hemliga brottningskamp inte blottläggs och att de inte utestängs, när de samtidigt själva balanserar utmed självmordets brant i en period som påminner om Romarbrevets 7:e kapitel.


Vi måste ge nåd till dem som går igenom kriser i sina äktenskap, drabbas av skilsmässor, fastnar periodvis i missbruk, stressar tills de förlorat kontrollen över sitt humör, pressas till att begå dumheter i affärslivet eller i trafiken. Förr uteslöts de som upptäcktes ha smygrökt eller besökt en biograf, permanentat håret eller umgicks för nära med icke troende vänner. I samband med en skilsmässa riskerade båda makarna generellt att uteslutas. En kvinna som blev gravid utanför äktenskapet uteslöts direkt. Frikyrkornas historiska misstag fordrar att framtidens församlingsledare hanterar avvikande företeelser genomtänkt och varsamt.

Lewi Pethrus talade om Guds församling som en verkstad. Jag har ofta återvänt till det ordvalet. Men vi får aldrig nonchalera "ritningarna" i detta verkstadsarbete, eller förlora blicken på vår förebild, nämligen Jesus.

Fler artiklar för dig