Debatt

Vår tid behöver nya reformatorer

I en artikel i Dagen

den 4 september säger missionsföreståndare Karin Wiborn att dopsynen i Svenska kyrkan och Baptistsamfundet är "teologiskt" sett "väldigt lika". Naturligtvis är Wiborns tanke ekumeniskt korrekt. Viljan att respektera varandra i all ära, men det som gäller är: Vad säger Skriften? Var finns viljan att söka svar i Skriften? Den lutherska reformationen byggde på viljan att bli av med olika missbruk (till exempel avlat) i den medeltida kyrkan och sökte förstå vad Skriften säger i fråga om rättfärdiggörelse genom tron och därmed hävda Skriftens auktoritet över traditionen.


Den baptistiska rörelsen uppstod av viljan att gå vidare i gudsordet. I Nya testamentet sökte man svar på frågan: Vem skall döpas, när och hur? Svaret blev: Den som döps skall bekänna sin personliga tro på Jesus. Först då kan dopet äga rum. Hur ska man döpa? Ordet baptizo gav svaret. Dopet sker genom att personen sänks i vatten. Dopet blev ett yttre tecken på individens omvändelse och död för synden. Samtidigt uttryckte begravning i vatten ödesgemenskap med Jesu död och uppståndelse.


I vår tids ekumeniska samtal och strävan efter enhet glöms bibelordet bort. Bibeln har förlorat den auktoritet den en gång hade. Som resultat råder flummighet. Var finns lidelse för Ordet? Den kristna kyrkan kämpar i Sverige för sin överlevnad. Ekumenik och teologi i all ära, men så länge man inte söker Guds uppenbarade vilja i det uppenbarade ordet (Skriften) blir ekumenik ett mänskligt försök till yttre (ytlig) enhet.

Varför kan man inte i ekumeniska sammanhang söka förståelse efter Guds vilja snarare än en yttre enhet? Om baptistisk förståelse av dopet är felaktig, låt oss överge den! Om Svenska kyrkans förståelse av dopet är felaktig, bör kyrkan överge den!


Varför kan inte kyrkoledarna glömma bort allt annat och söka Guds vilja i Skriften? Vår tid behöver nya reformatorer och inte flummig ekumenik. Alla kristna i Sverige borde be för kyrkoledarna att de skall vända om tillbaka till Ordet. Martin Luther var professor i teologi när han blev omvänd. Att leda Guds folk förutsätter omvändelse, överlåtelse till Herren Jesus - och mod.

Fler artiklar för dig