Man har inte kommenterat de enskilda bibelställen som vi ställt oss frågande inför utan har i stället vridit fokus mot att Gud har rätt att vara både kärleksfull och dömande.
Den bilden av Gud är det nog inte så många kristna som har invändningar mot, så länge man kan se en rättvisa och logik i handlandet. Men vari ligger det rättvisa i att Gud dödar alla förstfödda i Egypten för att sätta press på Farao att släppa israeliterna? Vari ligger logiken att först ge israeliterna budordet "Du ska inte dräpa" för att sedan befalla dem att utrota andra folkslag?
Om man i det senare fallet anser att Gud, trots budordet, har rätt att befalla människor att döda andra människor och folkslag så gäller det väl även i dag? Det ger i så fall perspektiv som jag knappast vill tänka på, och som definitivt inte går ihop med Jesus undervisning.
Läs gärna de konkreta bibelställen som ”70-årig pingstsyster” skriver i sin insändare och ge konkreta förslag på hur vi ska förstå de här bibelorden, liksom mina frågor ovan. Att glida undan i allmänna ordalag eller flytta fokus hjälper inte oss som inte riktigt får ihop gudsbilden i GT och NT.
Märk väl; det är inte Gud jag kritiserar, det är gudsbilden på somliga ställen i GT som jag ifrågasätter om den kan vara riktig.
Gräsrotskristen