Debatt

Guds Israel är de kristna – inte en nation

För en rätt förståelse av begreppet Israel är det viktigt att ta med helheten i GT och NT.

Göran Lennartsson har i en debattartikel (Dagen 2/4) tagit upp frågan om det "bibliska perspektivet" i samtalet efter paret Ekmans konvertering till romersk katolsk tro. I artikeln finns synpunkter som jag delvis delar. Lennartsson skriver att "kyrkan konstitueras genom Israel" och att "församlingens identitet var Israel". Vidare påpekar han att "efterföljarna till Jesus står i kontinuitet med församlingen i Gamla testamentet" och att det finns ett "släktskap mellan trons folk i Gamla testamentet (GT) och de kristna". Allt detta kan jag säga ja till, men frågan är vilket Israel är det fråga om? Visst går det att som Lennartsson gör argumentera utifrån GT och en del av Nya testamentet (NT), men ger det rättvisa åt det bibliska perspektivet?

När man studerar Israels historia och Jesu historia slås man av det faktum att det är en stor likhet mellan dem. Israel kom på grund av hungersnöd till Egypten och utvandrade där­ifrån efter flera hundra år. Även Jesus gjorde resan till Egypten tur och retur. Därigenom uppfylldes Jesus profetian i Hosea 11:1, som ursprungligen handlade om nationen Israel. Israel kallades i GT "vinstock" och Jesus själv säger att han är "den sanna vinstocken". Paulus går så långt att han säger att "alla Guds löften har i honom (Jesus) fått sitt ja och sitt amen".

I breven till romarna och galaterna hävdar Paulus att det finns två Israel, vilket kanske är en nyhet för många. Det ena Israel består av alla judar som härleder sitt ursprung från Abra­ham. Det andra består av pånyttfödda judar och hedningar och kallas "Guds Israel". I brevet till församlingen i Efesos skriver Paulus om de "som tillhör Guds familj", vilket är att vara "i Kristus". Denne Kristus är den ende arvingen till Abraham, och de som är i Kristus, det vill säga inympade i den sanna vinstocken, är del­arvingar till alla Guds löften. Så vitt jag förstår även alla löften som avser Israel.

För en rätt förståelse av begreppet Israel är det viktigt att ta med helheten i GT och NT. Man kan annars förledas att fästa all sin uppmärksamhet på nationen Israel och missa vad det i verkligheten och till sist handlar om, det vill säga Guds Israel i Kristus Jesus. Kristna har under gången tid missförstått en hel del och har därför förlagt Guds rikes centrum till olika platser som Rom och Konstantinopel. And­ra ser Jerusalem som Guds rikes huvudstad. Liksom för begreppet Israel är det viktigt att fråga sig vilket Jerusalem som är i centrum för Guds församling och Guds rike. Är det Jerusalem i Mellanöstern eller det nya Jerusalem, som nu finns i himlen?

För min del är svaret på ovanstående fråga det himmelska Jerusalem. För närvarande tjänstgör där Jesus Kristus som överstepräst. Det himmelska Jerusalem ska enligt Uppen­barelseboken komma ned till jorden och för evigt utgöra huvudstad för Guds Israel. Detta har judekristna och hednakristna gemensamt väntat på under snart 2000 år. Dessförinnan har trons folk under flera tusen år sett fram mot ett Jerusalem som de tolkat som enbart en jordisk stad. Även i dag väntar många på uppfyllelsen av löftet om nya Jerusalem. Göran Lennartsson, denna stad är den enda stad som har "teologisk potential att samla alla troende kristna".

Torbjörn Göransson

Fler artiklar för dig