Debatt

Den som söker ska finna

När en människa väljer att tro frigörs den kallelse som legat där sedan hon blev till i sin mammas mage. En växande funktionalitet kommer i gång, skriver Jan Rosman i diskussionen om tjänstegåvorna.

Jag vill delta i det samtal som har uppstått i Sverige om tjänste­gåvorna. Nu i den senaste vändan var det först (13 mars) sju pastorer som i Dagen sa att "Alla tjänste­gåvorna behövs", särskilt de något eftersatta: apostlar, profeter och evangelister.

Sedan klev Torbjörn Freij fram (20 mars) och sa att "Apostolisk tjänst ger inte makt". En sanning med modifikation, men Torbjörn har helt rätt i sin kärna angående hierarki och betjäning.

Krister Gunnarsson skrev (28 mars) om "Att göra andra till verktyg" och att alla fem tjänstegåvorna bör fungera så. Alltså till att göra andra till verktyg för Gud in i andras liv. Fantastiskt bra.

Alan Hirsch var nyligen på besök igen i Sverige på fyra konferenser hos New Wine och Frälsningsarmén och talade om enhet, mångfald och mognad för alla troende. Även om fullheten i Kristus, faktiskt. Han talar om arketyper genom skapelsen, historien, frälsningen, formeringen och tjänsten. Och om att nästan alla våra problem uppstår genom att vi reducerar sanningen i något avseende.

Hirsch tar oss med genom teologi, kosmologi, kristologi, ecklesiologi och eskatologi. Hejdlöst spännande. I samma scenario men med andra ord handlar det om himmel och jord, skapelsen, Jesus, den nya skapelsen och nya himlar och ny jord. Det är hisnande. Att människan kan betraktas som medskapare av sin egen och andras livsverklighet.

Jag blir oerhört glad för att detta samtal kan föras på debattsidan i Dagen, utan att det ens blir "debatt". Det förblir ett samtal om detta viktiga.

Nästa steg för oss måste bli att ”den som söker, han finner” i våra församlingar. Även när det gäller tjänstegåvorna eller ”betjäningsformerna”, som jag hellre säger, måste det gälla att ”var och en som ber, han får …och för den som bultar ska dörren öppnas”.

Gud har redan genom skapelsen lagt ner vissa personlighetsdrag i alla människor. Han har redan från en människas födelse en plan, en tanke med varje människa som blir till.

Våra personligheter sitter troligen i vårt dna och vi formas fram till denna dag genom de erfarenheter vi har gjort. Det innebär att vi har vissa styrkor och vissa svagheter. Och att vi bäst skulle ta vara på varandras styrkor för att också komplettera svagheter.

Dessa Guds tankar visar sig även hos ännu icke troende människor i form av positiva passioner som till exempel entreprenörskap, rättvisa, livsglädje, kärlek, omsorg och förstånd.

När en människa väljer att tro händer många goda saker med henne. Jesus och den helige Ande flyttar in – och frigör den kallelse som legat där sedan hon blev till i sin mammas mage. Nu när Ordet och Anden börjar "strömma igenom" kommer en växande funktionalitet i gång. Det entreprenöriella kan bli apostoliskt i Herrens hand. Rättvisepatoset blir alltmer profetiskt genom helig Ande. Glädjen blir definitivt fördjupad genom äkta frid med Gud. Kärleken går över alla gränser i sökandet efter en älskad – eftersom man förstod att man själv först var älskad av Gud. Förståndet blir mer upplyst genom uppenbarelse. Andens gåvor för tanke, tal och gärning börjar fungera.

Alla funktioner renas genom att Jesus talar till oss var och en. "Ni är redan nu rena i kraft av ordet som jag har talat till er." I kraft av Hans ord kan vi resa oss upp till en lokal och global betjäning av våra medmänniskor. Kyrkan reser sig i hela världen för att betjäna – inte härska över – världen omkring. "Stå upp och stråla, för ditt ljus kommer och Herrens härlighet går upp över dig ..." Och: "... folkens ledare beter sig som herrar ... stormännen härskar ... Men så ska det inte vara bland er ... den som vill vara störst bland er ska vara de andras slav ..."

Herrens Ande utgjuts ”över allt kött”. Alltså även genom betjäningen till, över, på och genom de människor som tar emot den.

Som man frågar får man svar. Den som söker finner. För den som klappar ska det öppnas. När Kristi kropp, kanske något sent omsider, börjar söka och be för dessa betjäningsformer kommer hon också att märka att Herren går med – både på insidan och på utsidan.

Jan Rosman, grundare av Agape Norrköping

Fler artiklar för dig