Bokförsäljningen rasar för flera kristna bokförlag under coronakrisen

Inställda konferenser och författarframträdanden slår hårt mot de kristna bokförlagen. Dagen har talat med Libris, Verbum och Marcus förlag som alla utmanas av krisen.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

När coronakrisen slog till hade Libris förlag precis fått huvudet över vattenytan efter den ekonomiska kris som drabbade förlaget för två år sedan. Libris vd Felicia Ferreira summerar nuläget:

– Coronakrisen slår hårt mot Libris. Inte minst eftersom Libris har stora delar av sin försäljning via fysiska bokhandlare och de sliter ju också med sin försäljning. Mars och hittills i april har varit tuffa månader. Vi lanserade i början av åren en egen e-handel och förhoppningsvis kan vi utveckla den ytterligare så snabbt det bara går så att fler hittar den, säger Felicia Ferreira.

– Att de kristna sommarkonferenserna ställs in är ytterligare ett hårt slag mot Libris, författarna och de kristna bokhandlarna. Det är tufft för våra författare med inställda event och turnéer. Vi hoppas att de hittar ett sätt att nå ut till publik och läsare via sina egna plattformar parallellt med våra. Det vill vi uppmuntra dem till, fortsätter hon.

 

Felicia Ferreira, chefredaktör och vd, tidningen Dagen.

Felicia Ferreira, vd, Libris.

 

Under mars har Libris försäljning sjunkit med nästan 15 procent jämfört med budget och under april närmar sig tappet 20 procent. Trots att flera nya utgivningar lanserats. Några personella nedskärningar är dock inte aktuella.

– Vi jobbar med extremt små resurser. Det är det som gjort att vi kunnat vända Libris från miljonförluster till stabilitet strax före coronakrisen. Nu måste vi hitta ytterligare vägar och göra det snabbare än planerat.

Trots den dystra situationen är Libris vd hoppfull.

– Jag tror att vi ska klara det här. Har vi klarat att vända det här tidigare, så klarar vi detta också, säger Felicia Ferreira.

Marcus Pollack är förlagschef på Marcus förlag och han delar Felicia Ferreiras beskrivning av läget.

– Vi är nu sex veckor in i den här krisen. Under de första fyra veckorna var det som att allt bara tvärdog. Hela verksamheten i kyrkorna avstannade. Vi har märkt en nedgång på ungefär 30 till 40 procent, konstaterar han.

Förlagschefen beskriver dock att siffrorna försiktigt vänt något uppåt under den senaste veckan.

– Jag tycker mig se en liten ljusning. De stora nätbokhandlarna börjar så smått att komma i gång igen, men de fysiska bokhandlarna upplever ett stort tapp. Flera butiker har fått stänga och jag gissar att många inte kommer att kunna öppna igen, säger han.

– Det såldes böcker i Sverige för 4,4 miljarder förra året, en ökning med cirka en procent. Samtidigt väljer den enda nationella bokhandelskedjan att hellre ha tomma hyllor under "tro och livsåskådning" än att ta in de kristna förlagens utgivning. Vad säger det? Det handlar om efterfrågan från bokkunderna. Och den formas ytterst i kyrkorna, fortsätter han.

 

Marcus Pollack.
Foto: Natanael Gindemo
Marcus Pollack, förlagschef, Marcus förlag.
 

De kristna förlagen, mediehusen och kyrkorna är en del av samma "ekosystem", menar Marcus Pollack. Han hoppas att man tillsammans kan värna vad som blivit viktiga institutioner i den svenska kristenheten.

– När de kristna konferenserna försvinner, gudstjänstrytmen rubbas och när mötesplatserna som kyrkorna anordnar på veckobasis inte hålls längre så behöver vi varandra ännu mer inom kristenheten.

Vad kan kyrkorna göra rent praktiskt?

– Prioritera det här och underlätta för läsande i församlingarna. Inse att vi alla hänger ihop. Den kristna kulturen och den kristna boken behöver värnas. Inte främst för oss som jobbar med det, utan för kyrkans egen skull, säger han.

Fredrik Lanerfeldt, vd för förlaget Verbum håller med om att kyrkornas begränsade vardagsliv påverkar förlagets verksamhet.

– Ganska mycket har ställts in, framför allt kring församlingarna som ju är våra främsta kunder. Jag upplever att det var som ett förlamningsläge runt påsken, men att man undan för undan försöker hitta alternativ.

Hur påverkar det här er försäljning?

– Vi märker att bokförsäljningen avtar, det som är aktivitetsbaserat. Allt från sorgegrupper till konfirmandgrupper har ju ställts in. Församlingarna har andra frågor att brottas med, som diakoni och ta hand om de äldre. Men man får inte glömma exempelvis konfirmanderna. Jag tror verkligen att de behöver vägledning från kyrkan under den här tiden.

 

Fredrik Lanerfeldt.
Foto: Verbum
Fredrik Lanerfeldt, vd, Verbum.

 

Vilka åtgärder har ni vidtagit för att klara krisen?

– Det är tuffa tider för många just nu. Det är inte direkt så att folk hör av sig till oss och vill köpa en massa psalmböcker. Men vi försöker att lyssna in behoven som finns. Hur kan vi hjälpa till? Kan vi skicka ut biblar till konfirmander och så vidare. Vi var också tidiga med att lägga upp exempelvis konfirmandlektioner på vår webb. Vi försöker att vara mer tillgängliga digitalt. I sådana här tider får inte den kristna rösten tystna, säger Fredrik Lanerfeldt.

Läs mer Egenföretagaren Per: Jag kan förlora hela kundkretsen under coronakrisen

Så lever vi under coronakrisen

Alla tidigare artiklar
DEBATT: ÄLDREOMSORGEN UNDER CORONA
Simon Rundquist, Läkare.
Foto: Privat/Arne Hyckenberg
Foto: Privat/Arne Hyckenberg
Maria Gustin Bergström och Stefan Gustavsson landar helt olika då Sverige är på väg att ta fram en ny migrationspolitik.
Foto: Santi Palacios/Jacob Zetterman/Livets Ord
Foto: Santi Palacios/Jacob Zetterman/Livets Ord
Foto: Liselotte Sabroe
Foto: Liselotte Sabroe