– Man fakturerar utan att någon tjänst har beställts. Och vad mer är: Man skickar ut fakturor till konsumenter som säger att de inte ens varit inne på hemsidan, säger Christine Holst, jurist och konsumentvägledare på Konsumentverket.
Konsumentverket har på sistone fått nya anmälningar mot företaget bakom lämna-kyrka-sajten Kyrkoskatten.se. Anmälningarna gäller räkningar som privatpersoner fått från företaget utan att ha beställt något.
Läs mer: Konsumentverket sågar lämna-kyrka-sajt
Tusentals sms
Kyrkoskatten.se har tidigare fått kritik för aggressiv marknadsföring via sms. Sajten erbjuder hjälp med att "på ett enkelt sätt" lämna Svenska kyrkan. För det tar man ut en avgift på 369 kronor. Detta trots att det räcker med att höra av sig till sin församling för att helt gratis gå ur Svenska kyrkan.
Företagets marknadsföring har gått ut på att skicka ut tusentals sms till privatpersoner. Många har reagerat på "tjänsten" och över 200 anmälningar inkom till Konsumentverket. Efter granskning kunde Konsumentverket konstatera att Kyrkoskatten.se inte levde upp till god marknadsföringssed, bland annat genom att det är oklart vem som står bakom och är ansvarig för sajten och vad själva tjänsten kostar.
– Och nu fortsätter man alltså, fast går ett steg längre och skickar ut fakturor till personer som säger att de inte ens har varit inne på sidan, säger Christine Holst.
Kan man säga att företaget skickar rena bluffakturor?
– Ja, det kan man definitivt säga.
En del av de konsumenter som hört av sig till Konsumentverket har fått både räkning och betalningspåminnelse.
Läs mer: Präst anmäler sms-företag
Men Christine Holst på Konsumentverket vill lugna all dem som utsätts för företagets fula metoder.
– Får man en faktura för något man inte har beställt ska man bestrida den, det vill säga klaga och protestera till företaget. Det är företaget som ska bevisa att det finns ett avtal med konsumenten.
Man ska bestrida fakturan via mejl och spara alla kopior så att man har bevis för allt. Detsamma gäller om man får ett inkassokrav.
– Och inkassobolaget får inte driva vidare krav för en faktura som är tvistig. Så det är bara att höra av sig till inkassobolaget och berätta att man bestridit räkningen.