Mathem slutar sälja alkoglass efter anmälan

Ungdomens nykterhetsförbund: "Företag har alltid ansvar att försäkra sig om att produkterna de säljer är lagliga".

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Företaget Mathem tog snabbt bort alkoglassen, en glass med 3,4 procents alkoholhalt, ur sitt sortiment efter ett utspel från Ungdomsförbundens nykterhetsförbund (UNF).

Det var i går, lördag, som UNF:s ordförande Filip Nyman publicerade en debattartikel i Aftonbladet där han berättade att han anmält Mathem eftersom de olagligen sålde alkoglass. När Dagen når honom ett dygn senare berättar han att glassen redan plockats bort ur sortimentet.

Vad var det för anmälan du hade gjort?

– Det var en anmälan till tillståndsenheten i Stockholm, det är där man ansöker om att få sälja alkohol, något som kommunerna i dag har ansvar för, säger Filip Nyman till Dagen.

Säljs på Systembolaget

Mathem är ett företag som specialiserat sig på att leverera mat hem till dörren via onlinebeställningar och eftersom Mathems kontor ligger i Stockholm var det dit anmälan skickades.

Filip Nyman berättar att från och med 1 juli är det bara Systembolaget som har rätt att sälja alkoglass, vilket han också redogjorde för i sin debattartikel. Men medan de traditionella matbutikerna plockat bort produkten ur sitt sortiment har alltså Mathem fortsatt att sälja glassen.

Hur upptäckte du det här?

– Vi fick ett tips och gick in och kollade. Vi har tidigare drivit frågan att det inte ska gå att sälja alkoglass i vanliga butiker, det var därför vi valde att anmäla.

Vad hoppas du ska hända nu?

– Nu vet vi att Mathem tagit ned glassen och det var målet, det gick snabbt och det är skönt när folk förstår vad det är vi vill. Men vi hoppas också att de får någon form av straff, eftersom de sålt den här produkten även efter att det blev olagligt.

Vill förbjuda alkoholreklam

Filip Nyman berättar att Ungdomens nykterhetsförbund jobbar på olika sätt när det gäller att informera unga svenskar om alkohol, framför allt när det riktas till ungdomar, vilket han menar alkoglass är ett exempel på.

– Vi har en kampanj mot alkoholreklam som heter "inte i mitt flöde" där vi försöker vi opinionsbilda, säger han.

Målet är att förbjuda alkoholreklam helt.

– Nu kan man ha reklam så länge det finns en varningstext eller ett budskap som säger att det är alkoholfritt, säger Filip Nyman.

Sprids via influencers

Även många unga exponeras för alkohol, framför allt på nätet. Filip Nyman säger att det sker 1 120 gånger i månaden, främst handlar det om budskap som kommer från influencers som använder alkohol på olika sätt i sociala medier.

Ungdomens nykterhetsförbund har ingen koppling till någon religiös organisation. Filip Nyman berättar att de har medlemmar som är kyrkligt engagerade, men att många av dem också sugs upp av ett annat nykterhetsförbund, Sveriges blåbandsungdom (SBU), som hör ihop med blåbandsrörelsen.

Dagengalan
Foto: Samuel Björk
Foto: Samuel Björk
Karismatiska väckelsen 50 år
Karismatiska väckelsen i Umeå
Foto: Ivar Lundgren
Foto: Ivar Lundgren