Full pott för spel om mänskligt liv på Mars i ”Terraforming Mars”

Dagen recenserar brädspelet Terraforming Mars.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

"Terraforming Mars"
Betyg: DDDDD
Antal spelare: 1–5
Ålder: Från 12 år
Förlag: Fryxgames/Brädspel.se

 

I Terraforming Mars tar spelarna rollen som företag som under många generationer ska genomföra den enorma utmaningen att få Mars beboeligt. Spelet är över när syrenivån i atmosfären stigit till 14 procent, medeltemperaturen är behagliga 8 grader och Mars har fått tillräckligt stora hav och sjöar för att växter, djur och människor ska kunna överleva. Den som gjort mest för att förbättra Mars (och samtidigt förbättrat sitt eget företag) är spelets vinnare.

Du gör detta genom att slutföra olika projekt i form av kort – vissa ger ihållande eller återkommande effekter, medan de flesta används bara en gång. Varje runda börjar med att du får fyra nya kort att välja ifrån, men eftersom korten kostar pengar är det alltid en avvägning hur många du vill behålla. Vissa kanske är bra just nu, medan andra kommer ha stor inverkan senare i spelet. Men om du köper för många nu kommer du inte ha råd att spela ut alla kort du vill.

Det finns också ett antal standardprojekt som inte kräver några kort, men de är som regel dyrare eller mindre effektiva än de som finns på korten.

Förutom din pengainkomst kan du varje runda också, beroende på hur du spelat tidigare, få stål och titanium som hjälper dig att spela ut vissa kort, växtdelar som gör att du kan spela ut skogar (och därmed höja syrenivån på Mars), värme som gör att du kan höja temperaturen på Mars, och energi som behövs för vissa kort.

Läs mer | Fem kristna bröder gör världssuccé med brädspelet Terraforming Mars

 

Terraforming Mars är med god marginal det mest komplicerade brädspel som Dagen har recenserat, och detta är bara en väldigt grund genomgång av hur spelet går till. Jag har inte ens nämnt tävlingar och milstolpar, att varje företag har en specialregel som gör att de är bättre på en viss del av spelet, eller att vissa projektkort kan förstöra för de andra spelarna.

Det är också ett fantastiskt spel för den som är beredd att lägga ner lite tid och energi på att lära sig det, och det är inte förvånande att det rankas så högt bland hobbybrädspelare runt om i världen (Läs mer om Terraforming Mars). För den som kan engelska finns också flera bra videogenomgångar på You­tube som gör det lättare att sätta sig in i spelet.

Du har en klar fördel av att ha spelat förut, inte minst för att du då har bättre koll på alla hundratals projektkort – som alla är unika. Allt eftersom du spelar hittar du nya strategier, och de olika företagen och slumpade projektkorten gör att inget parti är det andra likt. Spelet fungerar bra både på två, tre, fyra och fem deltagare – även om fyra och fem tar ganska lång tid – och går även att spela solo för den som vill göra ett försöka att terraforma Mars på egen hand.

En liten nackdel är att de personliga spelar­brädena är väl tunna, och att det lätt blir rörigt om man råkar putta till dem. Trots detta är Terraforming Mars en solklar femma, och jag ser mycket fram emot att se vad Jacob Fryxelius och Fryx­games kommer ut med härnäst.

Sara Waldenfors (S) företrädde kyrkolivsutskottet under debatten om Alpha på kyrkomötet.
Foto: Svenska kyrkan
Foto: Svenska kyrkan