Dagens stora test av partyspel 2015

Skratt, hjärngympa, vita lögner och snöänglar. Årets speltest är större och bredare än någonsin och har även slagit rekord i utdelade poäng. Så vill du hitta ett nytt, roligt partyspel, strategispel, barnspel eller familjespel till julens fester finns alla förutsättningar. Välj och vraka i våra olika tester.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Livsstil

Dagen testar partyspel
Dagen testar barnspel 
Dagen testar familjespel
 
Dagen testar strategispel

VEM ÄR DEN LURIGASTE SPIONEN?

Spyfall (Competo)

Ålder: Från 12 år. Antal spelare: 3–8

Betyg: 4

Spelidé: Alla spelare får varsitt kort med en gemensam plats där de befinner sig - utom spionen, på vars kort det står Spion. Det kan vara en restaurang, ett zoo, på stranden, eller kanske ett piratskepp. Sedan gäller det att genom frågor lista ut vem spionen är innan hen har förstått var gruppen befinner sig och kan avslöja det.

Så tycker vi: Ett roligt spel för att bryta isen eller avrunda en kväll, kräver mer social kompetens än strategi. Kasta ut poängräkningen och spela för att det är kul – och använd de frivilliga, individuella rollerna: det blir både lättare och roligare att komma på frågor och svar med dem.

Recensent: Jakob Ihfongård

 

SKRATTA HÖGT MED FRÅGESPORT

MIG Let me entertain you (Wow!)

Ålder: Från 15 år. Antal spelare: 2–6

Betyg: 4

Spelidé: Ett frågespel som finns i många varianter, där du kastar två tärningar. Den ena visar färgen och därmed frågans kategori, den andra visar om det blir en MIG-fråga som ger poäng eller en fråga som vid rätt svar ger dig chans att kasta tärningar igen.

Så tycker vi: En gammal bekant som alltid funkar och får oss både att skratta högt och att sitta med pannan i djupa veck. Vi gillar nya kategorin Utmaning & Aktivitet. Spelet är litet och lätt att spela både på bilresan och hemma i soffan. Inte jättesvårt, men viss allmänbildning är en tillgång.

Recensent: Therese Peterson

 

ÖVERVINN TUNGHÄFTAN

Ordglapp (Competo)

Ålder: Från 10 år. Antal spelare: 3–6

Betyg: 4

Spelidé: Spelarna vänder på kort tills två spelares kort visar samma symbol. Då gäller det att snabbast ropa ut ett ord som stämmer in på den kategori som korten visar. Maträtter, poplåtar, hundraser, ett fotbollslag – eller något annat. Den som först ropar ut rätt ord får lägga motståndarens kort i sin poänghög. Flest poäng på slutet vinner. Rätt som det är dyker ett jokerkort upp och skapar oväntade orddueller.

Så tycker vi: Ett enkelt spel som får en att inse vad ordet tunghäfta innebär vilket lockar till många skratt. Det gäller att vara på alerten och läsa snabbt. Tre spelare är minimum, men det blir mer händelserikt ju fler man är. Bra belysning är viktigt men se upp så att det inte lampan speglar sig i korten. En sekunds förstörd läsning och poängen kan vara förlorad. Lättförståeliga regler och gediget utförande.

Recensent: Urban Thoms

 

KUL SÄTT ATT HETSA I ORDSPEL

Alias (Tactic)

Ålder: Från 10 år. Antal spelare: Minst 4

Betyg: 4

Spelidé: Man spelar i lag. Spelarna turas om att ställa frågor och svara, en frågare och en förklarare i varje lag. Du ska få din lagkamrat att förstå ett ord med hjälp av synonymer, motsatsord eller förklarande meningar. Finns också chans för övriga lag att tjuva ord i vissa lägen. Det lag som hinner förklara flest ord vinner.

Så tycker vi: Det hela sker på tid, vilket gör det hetsigt – på ett roligt sätt. Ibland kan man fastna totalt i ett ord, till synes hur enkelt ord som helst, och i nästa stund har man flyt och betar av det ena ordet efter det andra. Detta är ett vuxenspel. En spelare i tioårsåldern bör ha tidigt utpräglat språkintresse. Men som tur är finns också en barn­variant av Alias.

Recensent: Hasse Boström

 

KLASSISKT KLUR I RAPPAKALJA

Rappakalja (Tactic)

Ålder: Från 12 år. Antal spelare: 3–8

Betyg: 4

Spelidé: Kom på fantasifulla förklaringar på svåra ord du troligen aldrig har hört. Det rätta svaret läses upp ihop med de uppdiktade och målet är att få medspelarna att tro på just din förklaring. Det behöver inte vara rätt, bara trovärdigt nog att luras med.

Så tycker vi: Väldigt roligt klassiskt spel för en ordälskare. Det stimulerar och är klurigt. Ju bättre man är på att hantera det svenska språket desto roligare blir det. Kräver en del grammatisk koll för att kunna lura de andra att tro på din formulering.

Recensent: Therese Peterson

 

VARIERAT OCH KUL MED OLIKA AKTIVITETER

Activity (Competo)

Ålder: Från 12 år. Antal spelare: 3–16

Betyg: 4

Spelidé: Brädspel med aktiviteter. Beroende på vilken ruta man hamnar på får man ta ett kort och sedan ska man antingen rita, beskriva med egna ord eller göra charader för att beskriva ordet på kortet. Man kan köra i lag eller inte.

Det fanns svårighetsgrad 3–5 på korten, men vi tyckte flera gånger att de lättare var svårare så det stämde inte riktigt. Och den som kom i mål först vann.

Så tycker vi: Roligt, varierat och enkelt att förstå och komma igång, vilket är bra! Att vi alla gillar att rita, prata och göra charader gjorde det ännu roligare.

Recensent: Sofia Lindholm

 

SNABBA PUCKAR I FRINGO

Fringo (Wow!)

Ålder: Från 14 år. Antal spelare: 4 eller fler

Betyg: 4

Spelidé: Dra ett kort med svarsord och låt din lagkamrat välja kategori. Det valda ordet ska sedan gissas fram genom att du ställer frågor som ”Kan du nämna en katt utan svans från Uppsala?”. Du har 30 sekunder på dig att gissa på så många ord som möjligt. En poäng per rätt svar. Råkar du säga ett påstående i stället för en fråga går poängen till motståndarna.

Så tycker vi: Vi gillade Fringo. Bra och blandade frågor, alla kan vara med. Kräver inte avancerad kunskap, utan handlar mer om snabbhet. Den korta svarstiden gjorde att det blev lite hackigt, men annars snabbt, lätt och roligt.

Recensent: Therese Peterson

 

FARTFYLLT I BARNENS VERSION AV ALIAS

Barn Alias (Tactic)

Ålder: Från 5 år. Antal spelare: 4 eller fler

Betyg: 4

Spelidé: Bildförklaringsspel med uppdelade lag, där en i laget tog ett kort samtidigt som motståndarna vände på timglaset. Sen skulle bilden på kortet beskrivas genom synonymer, ledtrådar och ljud. Man körde så många kort man hann innan timglaset runnit ut och fick sedan gå det antal steg på spelplanen som laget gissat rätt på respektive kort.

Så tycker vi: Vi tyckte att det var ett roligt spel som gav glad energi. Trots att vi spelade på kvällen och kanske var lite trötta blev det snabbt något som engagerade alla – från den yngsta till den äldsta. Det blir fart i spelet med timglaset och man kan vara med oavsett ålder. Man dras in i spelet och beskrivningarna vilket skapar lust och kreativ lekglädje.

Recensent: Lotta Fahlén

 

KAN VARA KÄNSLIGT I SPEL SOM BYGGER PÅ INTERVJUPODD

Värvet – det sociala spelet (Nicotext)

Ålder: Vuxenspel. Antal spelare: 4 eller fler

Betyg: 3

Spelidé: Ett enkelt spel, rent regelmässigt­: Dra ett kort, läs upp egenskapen som står därpå – exempelvis medgörlig eller­ passionerad – och tilldela det den i sällskapet som det passar in bäst på. Motivera därefter innan personen som fått kortet får svara på frågan som står på kortes baksida och relaterar till ämnet.

Så tycker vi: Ett enkelt spel, som sagt – men som samtidigt kan vara svårt.

Bör inte spelas med personer man är osäker på om de klarar av att få sina egenskaper beskrivna, det kan ju vara känsligt. Men i rätt sällskap kan det vara en god partyhöjare.

Recensent: Carl-Henric Jaktlund

 

GISSA CITATEN

Vem sa så? (Alga)

Ålder: Från 14 år. Antal spelare: 2–6

Betyg: 3

Spelidé: Har du bra koll på kända och okända citat? I så fall är det här spelet för dig. Duellera eller gissa på om ett visst citat sagts av en viss person och samla på så sätt poäng. Flest poäng efter överenskommen tid vinner.

Så tycker vi: Spelet är gediget utformat och innehåller en mängd bevingade ord och citat som kan tänkas höra till allmänbildningen. Men många citat känns alltför allmängiltiga och svåra att härleda till sin upphovsperson. Spelet känns mer som ett partyspel (där turen avgör) än en kunskapskamp på liv och död.

Recensent: Joakim Lundgren

 

KUL ÄGGRÖRA

Lägg ägg! (Tactic)

Ålder: Från 5 år. Antal spelare: Minst 2

Betyg: 3

Spelidé: Tänk dig ”pennan i flaskan”-leken. Man har en magnet i form av en kyckling hängande från rumpan och ska fånga in så många ägg som möjligt från en stekpanna för att sedan springa och lämna dem i sitt eget rede av plast. Tappar man äggen går de sönder! Flest ägg vinner.

Så tycker vi: Som det kanske låter så är detta rent utrustningsmässigt ett rätt så avancerat spel. Fast innehållsmässigt är det rätt banalt och kul. När flera personer ska fånga magnetiska ägg från golvet med hjälp av snören hängande från byxkanten – ja, då kan det bli lätt kaotiskt. Så bäst blir det om de tävlande är ungefär lika stora i kroppen. Äggen (med någon slags gummigula inuti) har lite svårt att hålla ihop och spelet blir lätt en enda röra av plast­detaljer och folk. Fast omgivet av många skratt!

Recensent: David Wingren

 

PSYKA DIG TILL SEGERN

Maktkampen (Tactic)

Ålder: Från 18 år. Antal spelare: 3–8

Betyg: 3

Spelidé: Maktkampen är ett klassiskt kortspel där spelarna samlar poäng genom att utföra lättsamma utmaningar. Samtidigt pågår en hjärnornas kamp. I hemlighet ska spelarna med hjälp av psykologiska trix, signerade mentalisten Henrik Fexeus, påverka motspelarna att agera i en viss riktning som gynnar spelarens egna syften. Vinner gör den som lyckas hålla masken och dupera sina motspelare på bäst sätt.

Så tycker vi: Henrik Fexeus har gjort sig känd som mentalist, en mästare på att kunna avkoda de psykologiska budskapen i en människas kroppsspråk och fysiska kommunikation. Och det fungerar ganska bra att ta denna teknik från scenshow till brädspel. Det tar ett tag att komma in i tänket, men efter några varv är alla spelare fullt sysselsatta med att hålla masken och vinna fördelar i spelet bakom spelet. Rappt och kul!

Recensent: Daniel Wistrand

 

HUGG OCH HOPPAS

TocToc Woodman (Lautapelit)

Ålder: Från 5 år. Antal spelare: 2–7

Betyg: 3

Spelidé: Ni ska hugga av barken av trädet med hjälp av en yxa. Det handlar om precision, att träffa på rätt ställe, med rätt styrka. För risken är att inte bara barken åker av, utan att även trädstammen gör av, vilket ger minuspoäng.

Så tycker vi: Visst är det spännande när trädet börjar luta än hit än dit, och du med det perfekta hugget ska få barken att lossna. Skrattet är inte långt borta när yxan svingas milt mot trädet som byggts upp. Men efter några omgångar blir det hela rätt monotont. Att hugga bark är inte roligt hur länge som helst. 

Recensent: Jacob Zetterman

Statsministeromröstning