Krönikor

Felicia Svaeren: Ensamheten slår till igen

Ensam hemma med drömmar om nytt kök, men ingen att äta tillsammans med.

Publicerad Senast uppdaterad

Observera: Den här artikel publicerades för 10 år sedan eller mer.

I somras befann jag mig akut på sjukhus. Jag fick ligga kvar ett par timmar. Inget allvarligt. Bredvid mig låg en kvinna som ständigt ropade på personal men egentligen inte ville något särskilt. Efter ett antal rundor insåg jag att hon mest kände sig ensam. Några dagar senare talade jag med en läkarbekant som bekräftade att åtskilliga människor söker sjukhusvård för att de känner sig ensamma och behöver lite omvårdnad. Ensamheten slår till.

Läs Dagen en hel månad för endast 29 kr*

* Därefter 199 kr per månad

Dagen Digital

Klicka här