Kultur
”Som att jobba i Vita husets pressrum”
Sedan 2014 har Vatikanen genomfört en omfattande reform av sin medieorganisation. Det har skett samtidigt som mediernas intresse för katolska kyrkan och påven varit större än någonsin. – Det är lite som att jobba i Vita husets pressrum, säger Charlotta Smeds, ansvarig för den skandinaviska redaktionen på Vatikanens nya medieplattform Vatican News.
"När kyrkan började använda sig av sociala medier var man inte beredd på att det budskap man skickade ut skulle komma tillbaka i form av miljontals reaktioner", säger Charlotta Smeds, ansvarig för den skandinaviska redaktionen på Vatikanens nya medieplattform Vatican News.
Bénédicte Cedergren
En påve lika populär som en rockstjärna, en kyrka som skakas av pedofilskandaler och en omvärld i snabb förändring. Krav på snabbhet och modernisering. Och en fortsatt spridning av den katolska tron och läran på ett så effektivt sätt som möjligt. Allt detta ska hanteras av de cirka 600 anställda vid Vatikanens kommunikationsstab som ansvarar för den världsvida katolska kyrkans nyhets- och informationsförmedling.