kultur

Kristna bokförlag kampanjar för fysisk bibelläsning

Vill ställa upp 100 bokbord i landets kyrkor för att sprida biblar och kristna böcker

Biblar.

När förlaget testade sin idé på sina ägarsamfund Pingst och EFK mötte de en enormt positiv respons. Därför lanserar nu Libris i samarbete med Hylleruds bokförlag en kampanj för ökat bibelläsande. Dessutom vill de placera ut 100 bokbord i landets olika församlingar.

Det finns en rad anledningar till att initiativet sker just nu. Libris vd Johan Ericson förklarar att Bibeln är förlagets viktigaste produkt och att folks bibelläsande också hänger samman med hur mycket kristen litteratur i övrigt man läser.    

– Första steget till att vi kan bli läsare igen är att läsa Bibeln, säger Johan Ericson och syftar förstås på när 1800-talets väckelserörelse fick etiketten ”Läsare” för att de med sådan iver studerade Guds ord.

Han hänvisar också till en undersökning som Dagen nyligen skrev om som visade att unga är de flitigaste att läsa Bibeln och att 65 procent av de svenskar som bekänner sig som kristna uppger att de aldrig öppnar sin bibel.

Argumenterar för att läsa på papper

Johan Ericson tror att det finns en speciell kvalitet i läsningen av en fysisk bibel. Gärna börja dagen med en stunds bibelläsning innan man slår på morgon-tv. Det är något han själv har börjat tillämpa och som han märkt gör skillnad.

– Jag tror att man får en annan bibelläsning när man läser Bibeln på papper än när man bara läser digitalt. Att stänga av tv och sociala medier, läsa och reflektera.

– Dessutom tror vi att det händer något där hemma om du läser Bibeln och dina barn ser det. Om du låter den ligga framme synligt på köksbordet eller nattduksbordet, argumenterar Johan Ericson.

– Och barnen ser ingen skillnad om du läser Bibeln i telefonen eller om du spelar Candy Chrush.

”Me & my Bible”

Johan Ericson, vd Libris

Han vet själv hur lätt det är att ”bara” läsa Bibeln i telefonen och konstaterar att hans förra bibel till slut var rena lösbladssystemet, medan hans senaste fysiska bibel nu har fyra år på nacken men fortfarande ser ut som ny. 

De båda kristna förlagen har valt att kalla sin bibelläsningskampanj för ”Me & my Bible” eller ”Jag och min bibel” på svenska. Men Johan Ericson känner att det det lutar mest åt den engelska varianten som han tycker låter bättre.

– Vi är ju så anglifierade, konstaterar han.

För att öka bibelintresset har Libris tagit in Folkbibeln i sitt sortiment, satsat på uppdaterad formgivning och färger som kanske inte vanligen förknippas med biblar.

– Troende behöver goda förebilder och uppmuntran från andliga ledare så därför har vi gjort kortfilmer med Josefina Gniste, Hans Weichbrodt och Kenofi Terfa, som en del i kampanjen.

Bibel.

Hoppas på bokbordens återkomst

Den andra delen i samarbetet de två kristna förlagen emellan gäller ambitionen att få ut färdiga bokbord i församlingar över hela landet. För 40–50 år sedan var bokbord något som fanns i de flesta frikyrkor, men nu är de sedan länge försvunna nästan överallt. Libris och Hylleruds lanserar en paketlösning som är ett sätt för dem att få ut biblarna till folket.

– Vi skickar ut ett färdigt bokbord till de församlingar som hör av sig och vill ha. Det innehåller ett noga utvalt sortiment av böcker och biblar, församlingen behöver bara duka upp det på lämpligt ställe och hålla det snyggt. Förut var det någon som skulle ha hand om kassan, nu står vi för hela den ekonomiska risken. Och om någon vill stjäla en bibel får vi väl hoppas att de blir välsignade, säger Johan Ericson.

Ni har satt 100 bokbord som mål. Vad händer om fler församlingar vill ha?

–  Då får vi väl skicka fler paket, skrattar Johan Ericson. Vi tror på 100 men sedan vill vi ju att alla kyrkor ska ha. Vi tror att det här kan vara en gamechanger för kyrkan.