Kultur

Söndagsskolan präglade världskonstnären Jan Håfström

– Om besökaren får en aning om något osynligt, då har jag väl gjort mitt, säger konstnären Jan Håfström apropå sin utställning ”Barnet i tornet” på Örebro slott. Masonitfigurererna i söndagsskolans sandlåda väckte hans lust att berätta i bilder.

Kofferten med bilder från barndomen som Jan Håfströms mamma sparade finns med på utställningen.
Kofferten med bilder från barndomen som Jan Håfströms mamma sparade finns med på utställningen.
Publicerad Senast uppdaterad

Från sitt femte till sitt tolfte levnadsår bodde Jan Håfström i Örebro och gick i Immanuelskyrkans söndagsskola. 70 år senare kallar han den "enastående". Sandlådans flyttbara masonitfigurer manade fram suggestiva moraliska berättelser som gav intryck av att det var här "sanningen pågick". "Det var allvar och mening, det var stor dramatik, våld och död." Citaten är tagna ur den "Familjejournal" som åtföljer utställningen. "Barnet i tornet" är för övrigt en välfunnen titel till exponeringen av barnets bilder, uthällda ur mammas koffert med sparade barnteckningar. Det är både överraskande, provocerande och avväpnande att närma sig ett av det moderna Sveriges främsta konstnärskap och finna sig stå mitt i väckelse­historien – och samtidigt mitt i Vasaborgen i det merkantila Örebro, frikyrkans stamort i Sverige.

Subscribe for full access

Get instant access to all content