Ledare

Att frikyrkliga vill styra Svenska kyrkan väcker frågor

Öyvind Tholvsen: Ser man Svenska kyrkan som en kyrka i ordets sanna mening?

Reklam för kyrkovalet på kyrkomötet i Uppsala förra året.

Det här är en ledare i tidningen Dagen. Ledarsidan är partipolitiskt obunden på kristen grund.

I Sverige är en relativt stor andel av frikyrkomedlemmarna också med i Svenska kyrkan. Man är alltså med i två kyrkor samtidigt. I många andra länder framstår detta som en främmande tanke.

Att många frikyrkliga väljer att också vara medlemmar i Svenska kyrkan kan förklaras med att exempelvis Missionsförbundet (nu en del av Equmeniakyrkan) och Helgelseförbundet (nu en del av Evangeliska frikyrkan) var väckelserörelser som i mycket hade sitt ursprung i en svenskkyrklig miljö. Här såg man från början Svenska kyrkan som just kyrkan och sig själv som inomkyrkliga väckelserörelser, inte kyrka.

Lewi Pethrus såg gärna att pingstvänner stannade kvar i Svenska kyrkan. Men, som Joel Halldorf skrev i Svenska Dagbladet i en artikel på fyrtioårsdagen efter Pethrus död: ”Detta var inte för att Svenska kyrkan var en kyrka i ordets sanna mening, utan för att den i Pethrus ögon var en organisation som bidrog till att bromsa samhällets sekularisering.” Här är det den egna frikyrkoförsamlingen som är kyrkan och Svenska kyrkan är mer en organisation eller institution med god samhällspåverkan.

Kan det tolkas på annat sätt än att man likt Pethrus inte ser på Svenska kyrkan som en kyrka i ordets sanna mening?

När en ledare inom frikyrkan samtidigt väljer att åta sig ledaransvar i Svenska kyrkan är detta något det därför är värt att samtala om. Å ena sidan kan det tolkas som ett uttryck för den unika ekumeniska situation som Sverige har, där gränserna mellan kyrkorna på ett vackert sätt inte är avgörande.

Å andra sidan kan det uppfattas provokativt. I synnerhet om man inte är aktiv i en lokal församling, utan endast vill påverka. Kan det tolkas på annat sätt än att man likt Pethrus inte ser på Svenska kyrkan som en kyrka i ordets sanna mening? Ger man inte då Socialdemokraterna, Centerpartiet och Sverigedemokraterna rätt i synen på Svenska kyrkan som en viktig samhällsinstitution som politiker och andra opinionsbildare kan och bör gå in och styra? I så fall är detta knappast ett sätt att bromsa samhällets sekularisering.