Debatt
I frågan om ledarskap behöver skrift förklara skrift
Replik. Jag sympatiserar med viljan att låta Guds ord vara det främsta rättesnöret för lära och liv. Men vi får kanske hålla med Petrus om att en del som Paulus skriver är svårt att förstå, skriver Sören Perder.
Om Paulus tilltal i 1 Tim 2 är ett generellt förbud för kvinnor att undervisa skapas en mängd nya frågor. Hur kunde han då så starkt bejaka till exempel Priscas tjänst i sina brev, skriver Sören Perder.
Mick Haupt (CUSTOM_CREDIT)
Efter att ha läst Miriam Tinglöfs artikel “Det finns skönhet i Guds ordning om ledarskap” i Dagen (11/12) finns det mycket i hennes attityd och sätt att närma sig Bibeln som jag sympatiserar med. Viljan att låta Guds ord vara det främsta rättesnöret för lära och liv, i stället för att hålla upp ett blött finger i luften och fundera över vart trendvindarna i samtidskulturen blåser. Upptäckten att det finns ett sätt att läsa Guds Ord som inte bara handlar om att hitta ett direkt tilltal, det som i värsta fall kan urarta till att Bibeln blir en sorts “horoskoptexter”. Jag sympatiserar också med oviljan att bygga upp en motsats mellan Jesus och Paulus. Allt det här är sunt. Men trots att artikelförfattaren och jag närmar oss bibeltexterna med en ganska likartad attityd har jag kommit till en helt annan slutsats i fråga om manligt och kvinnligt i församlingens tjänst. Lukas Hagel, som har initierat samtalet, efterfrågar mäns bidrag. Här kommer ett sådant.