Debatt

Många frågor om tron på skärselden

Rövaren hade knappast presterat några ’goda gärningar’.

Jag har bott i Burundi och Rwanda i 20 år, där cirka 60 procent av befolkningen är katoliker. I Burundi var jag rektor för en stor högstadie-gymnasieskola byggd av svensk pingstmission. Vi tog emot de elever som staten skickade till oss. De fick självklart gå till den kyrka de föredrog på söndagarna och många valde att gå till ortens pingstkyrka. Flera av dem blev frälsta, något som gav mig som rektor en del oväntade bekymmer. Den katolske biskopen var inte nöjd …

Jag har nyligen läst en granskning av de katolska dogmerna:” Templets förhänge – åter på plats?” av den franske pastorn André Thomas-Brès, översatt av Erling Medefjord (Gospel Media).

Ett exempel som Luther kämpade med, och även mina elever vid skolan i Burundi: Bibeln talar om himmel och helvete. Men vad är skärselden? Det är viktigt att konstatera att den inte nämns en enda gång i Bibeln. Vi måste vända oss till de katolska teologerna för att få en förklaring. De svarar: "Det är en plats av plåga där rättfärdiga själar måste lida en tid för begångna synders skull, innan de får inträda i himlen". Man förnekar inte Kristi försoningsverk men "... det eviga livet ges åt dem som gör goda gärningar ända till livets slut och som hoppas på Gud ", enligt Kanon XVI från konciliet i Trient. Men Paulus skriver i Efesierbrevet: "Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen ska kunna berömma sig".

Det är tragiskt att Katolska kyrkan fortsätter att undervisa om denna förfalskade lära om skärselden – som märkligt nog inte definierades förrän på 1400-talet – vid konciliet i Florens. Än i dag läses böner för de döda vid katolska mässor – för att förkorta tiden för de dödas vistelse i skärselden.

Reformatorn Luther upptäckte i sitt sökande efter sanningen att frälsningen inte är en prestation som Gud kräver utan en gåva som Gud ger åt den som tar emot evangeliet om frälsning och nåd: ”Den rättfärdige skall leva genom tron.”

När en av rövarna som korsfästes tillsammans med Jesus, ångrade sig och sa: "Jesus tänk på mig när du kommer i ditt rike", fick han följande svar av Jesus: "Sannerligen – redan idag ska du vara med mig i paradiset". Inte i skärselden! Hans liv hade bestått av övergrepp, tjuveri och våld. Han hade knappast presterat några "goda gärningar". Hos Jesus fick han ändå motta nåd. Ofattbart – men sant!

Detta är bara ett exempel på hur katolsk teologi motsäger Nya testamentet klara frälsningserbjudande. Ovan nämnda bok är en viktig bok för oss alla – inte minst i dessa dagar då den katolska kyrkan valt en ny påve.

Henry Stålgren

Fler artiklar för dig