Debatt
Satsa på Jesus i stället för knarkbjörnen, Filmstaden!
Idén att ni på Filmstaden inte kan ta in framgångsrika filmer för att de har “Jesus” i titeln verkar bygga på en självuppfyllande profetia, skriver Micael Grenholm i ett öppet brev till Filmstaden.
Filmen Jesus Revolutions universella budskap om hopp i tider av oroligheter berör människor oavsett om de är religiösa eller ej, skriver Micael Grenholm. Bilden: Jonathan Roumie i filmen Jesus Revolution.
Pressbild och Emelie Linder Oberg
Hej Filmstaden! De senaste veckorna har Jesus Revolution, den senaste långfilmen från Lionsgate, haft stora framgångar på amerikanska biografer. Medan filmen inte förväntades sälja biobiljetter för mer än sju miljoner dollar tjänade den in 30 miljoner dollar under de två första veckorna och har nu sålt biljetter för 46 miljoner dollar. Därmed har den setts av fler amerikaner på bio än de Oscarsnominerade filmerna The Fablemans, The Banshees of Inisherin, Tár, Women Talking och den svenskproducerade Triangle of Sadness tillsammans.