Debatt

Tyst om alkoholreklamen

Trots åldersgräns för alkoholreklam nås unga med budskap om alkohol över 13 000 gånger per år, skriver representanter för Blå Bandet.

Reklambudskap. Alkohol konsumeras i tv-serier och filmer i en omfattning som, om det vore verkliga livet, skulle tyda på ett långt utvecklat missbruk, skriver Susanne Hedman Jensen med flera.
Reklambudskap. Alkohol konsumeras i tv-serier och filmer i en omfattning som, om det vore verkliga livet, skulle tyda på ett långt utvecklat missbruk, skriver Susanne Hedman Jensen med flera.

Den senaste tiden har reaktionerna varit starka på den omfattande spelreklamen på internet, tv och övrig media. Reklamen är aggressiv och tydligt riktad mot unga konsumenter. Spelbolagen investerade nästan 1 000 kronor per myndig svensk under 2018, och räknar självklart med att hämta hem de pengarna på svenskarnas ökande spelande. Denna reklam är direkt ämnad att öka spelandet och den tydliga riktningen orsakar stora problem; undersökningar från bland annat CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) visar att 15 procent av svenska gymnasiepojkar spelat om pengar den senaste månaden.

Läs Dagen en hel månad för endast 29 kr*

* Därefter 189 kr per månad

Dagen Digital

Klicka här