Ledare

Missad chans för bibelutdelning i Sverige

Öyvind Tholvsen: Trots stark vision saknades gott entreprenörskap för att nå bredare framgång.

Tillsammans hade kyrkorna kunnat dela ut biblarna på en månad under förrförra året.

Det här är en ledare i tidningen Dagen. Ledarsidan är partipolitiskt obunden på kristen grund.

Hur samlar man kristenheten omkring ett större initiativ? För detta krävs det ett stort mått av entreprenörskap: En tydlig vision, förmågan att samla en bredd av aktörer och förmåga att skapa en organisation som får saker gjorda.

Brevlådemissionen ambition att dela ut Bibeln till alla hushåll i Sverige är verkligen ett lovvärt initiativ. Desto sorgligare att det inte går smärtfritt. Att det finns en vision är det ingen tvekan om. Likadant ser vi hur de också förmår att få ut biblarna, om än i ett mycket lägre tempo än vad som varit möjligt om det också hade funnits  entreprenörskap med förmåga att samla en bredd av aktörer för visionen.

En klok entreprenör är resultatorienterad och tror på sin idé, men är öppen för andras input så att idén får största möjliga genomslag. Ska en entreprenör lyckas med större projekt, måste man även få med investerare. Då måste idén pitchas på ett trovärdigt sätt. Andra stora samarbetspartner behöver myndigförklaras med en lyhördhet för den erfarenhet och insikt de har, anpassa sitt arbetssätt och den tjänst man vill leverera, så att de är villiga att gå in med sitt kapital. Det gör investorer bara om de själva tror att tjänsten kommer att ge önskad avkastning.

Istället för att lyssna, valde de - tvärtemot vad som kännetecknar ett gott entreprenörskap - att bara fortsätta på sin inslagna väg.

Redan sommaren 2022 fick Brevlådemissionen invändningar från församlingar i Norrland som menade att de borde tänka om i hur de kommunicerar evangeliet till barn. Det är en rimlig kritik. I stället för att lyssna,  valde de – tvärtemot vad som kännetecknar ett gott entreprenörskap – att bara fortsätta på sin inslagna väg.

Tyvärr är det inte unikt att det blir så, men olyckligt. Alltför ofta får inte goda visioner landa i en bredare satsning där stora och viktiga aktörer är med på tåget. Initialt tar saker tveklöst lite längre tid. Men å andra sidan hade kyrkorna tillsammans kunnat dela ut biblarna på en månad under förrförra året. Den kraften finns när den förlöses på rätt sätt med den attityd av lyhördhet som präglar framgångsrika entreprenörer.