Debatt
Våga testa projektor i begravningskapellet
KYRKOBYGGNADER: Hellre öppna ytor och digitalprojektor än ett nytt religionsneutralt verk i Röbäcks kapell, skriver Per-Inge Planefors.
Altartavla i Röbäcks kapell utanför Umeå. Per-Inge Planefors debatterar för öppna ytor och digitalprojektor i kapellet.
Svenska kyrkan, Umeå, Hedda Jansson
Röbäcks kapell, strax söder om Umeå, ritades av Carl Hampus
Bergman, som också var arkitekten bakom den monumentala Tegskyrkan. Denna katedralsliknande, nybrutalistiska församlingskyrka gavs en
helgjuten och mycket hållbar gestaltning. Också kapellet, en satellit till
Tegskyrkan om man så vill, beskrev en helhet utifrån Bergmans förslag om att
anlita Stefan Wallmark för utsmyckningen Världsbild. Ett mäktigt
ackord formades av de blodröda (Kristi försoningsblod) bänkarna, det imposanta
bländvita altarbordet i tre block av marmor (den himmelska måltiden), den höga
takresningen (hoppet, den exteriöra stolta segersymbolen; Kristusmonogrammet)
och bilden av en värld befolkad av människor sådana som vi är, i kamp och
utmaningar (inkarnationen).