Debatt
Hämma inte vetenskapen med förbud mot att ifrågasätta teorier
Oavsett vilken ståndpunkt man intar är det viktigt att olika synsätt får mötas och prövas i ett öppet debattklimat, där olika testbara hypoteser vår tävla på lika villkor i att förklara data, skriver Per Eriksson och Ola Hössjer.
Den traditionella versionen av teorin (så kallad neo-Darwinism) har under senare år ifrågasatts även av flera evolutionsbiologer, skriver Per Eriksson och Ola Hössjer.
Foto: Mariia Popovskaia, Lunds universitet och privat foto
Förra veckan rapporterade Frida Park i en intressant ledare i Dagen (20/5) om en dom i kammarrätten. Där fastslås att lärare i Ekebyskolan i Rimbo inte får förmedla kritik mot evolutionsteorin under biologilektioner. Vi anser att detta är mycket anmärkningsvärt, då det i läroplanen betonas att en av skolans viktigaste uppgifter är att utbilda elever i kritiskt tänkande och vara öppna för olika synsätt.