Debatt
Politik som slår mot utsatta kan på goda bibliska grunder kallas okristlig
Slutreplik. Kristnas uppgift, oavsett vilka politiska förslag som läggs, är att i allt försöka leva i enlighet med Jesu lära. Men när förslagen slår mot utsatta människor behöver vi inte bara förbinda dem som hamnat under hjulet, utan sätta en käpp i själva hjulet, skriver tolv studenter vid Akademi för ledarskap och teologi.
Bibeln inte är en instruktionsbok till en välfärdsstat, men en röd tråd genom hela Bibeln – från Guds omsorg om Hagar i dess första bok till att Gud ska torka alla tårar i dess sista bok – är Guds omsorg om utsatta människor. Därför kan man på goda bibliska grunder kalla en politik som slår hårt mot utsatta människor för okristlig, skriver debattörerna.
Jonas Ekströmer
I en replik på vår debattartikel om Tidöavtalet uttrycker Hans Eklind (KD) kritik mot att använda Bibeln som grund för politiska ställningstaganden. Eklind skriver att Bibeln inte är en instruktionsbok för hur en modern välfärdsstat ska utformas, utan att dess primära syfte är att uppenbara vem Gud är. Därför uttalar han sig aldrig om sakpolitik i termer av kristligt eller okristligt.