Debatt

Darbyismen en obiblisk lära

Nej, Jean-Erik Mårtensson, du är inte ensam om att protestera mot den obibliska läran om Jesu osynliga återkomst. Den så kallade darbyistiska eskatologin uppstod på 1830-talet inom irvingrörelsen i England genom en kvinna, Margret MacDonald, som fick en uppenbarelse om Jesu återkomst. J.N. Darby (1800-1882) verksam inom Plymothrörelsen tolkade denna uppenbarelse som en tvådelad återkomst och konstruerade den välkända eskatologi som fick en stark ställning inom väckelserörelserna i Sverige. Genom Darbys besök i USA under 1850-talet etablerades denna lära bland baptisterna. Den övertogs senare av den framväxande pingstväckelsen. Hur kunde denna lära etablera sig så snabbt? Det finns en historisk förklaring till detta.Baptistevangelisten William Millers budskap om att Jesu återkomst skulle ske 1844 hade innan dess fått ett enormt genomslag i USA. När detta år passerade blev det något av ”bränd mark” att fastställa nya årtal för Jesu återkomst. När då Darby kom och förkunnade att inga mer uträkningar behövs, därför att församlingens uppryckande kan ske när som helst, och att denna återkomst var osynlig för världen, mottogs det med öppna armar. Herren skulle rädda oss undan den ”kommande vreden”, sa man. Slutförandet av missionsbefallningen förlades till ”vedermödan”, då skulle det bli väckelse och judarna skulle bli frälsta. På så sätt kringgick man de texter som talade om att uppdraget måste slutföras innan Herren kommer. Darbys förkunnelse passade som hand i handske i tiden efter Millers misslyckande. Den kände predikanten Moody i Chicago tog emot den nya läran om Jesu återkomst, och därifrån togs den till Sverige av Fredrik Fransson med flera.Det är utifrån 1Tess 4 om de troendes uppryckande ”Herren till mötes”, som darbyismen ser en återkomst som både är osynlig och ljudlös. Men läser man texten ser man att den mycket väl passar in i den Herrens återkomst som Bibeln lär, den som både syns och hörs. Utifrån de gammaltestamentliga texterna kan vi veta hur det blir när ”Herren själv stiger ned”. Det hördes ett mycket starkt basunljud förra gången, vid Sinai. Vad får oss att tro att Guds basun ljuder svagare när vi upprycks ”Herren till mötes”? Guds ”shofar hagadol”, den stora basunen, kommer att ljuda, och den kommer troligen ingen undgå att höra!1 Tess 4 ger oss andra detaljer, men det är samma återkomst som skildras som i de övriga texterna. Inget finns där som inte passar in i en biblisk undervisning om en enda synlig återkomst.Vissa bibeltolkare upplever att de behöver den darbyistiska modellen för att förklara de till synes motsägande texterna om ”den stora vedermödan”. Anledningen är att man tillverkat en vedermödebegrepp som inte finns i Bibeln. Det finns tre grekiska ord som används när det gäller den sista tidens svårigheter: Odino = födslovådor. Thlipsis = trångmål, vedermöda eller nöd. Orge = vrede eller vredesdom. Om man blandar dessa tre begrepp och skapar en enda ”stor vedermöda” blir texterna motsägande.När man läser att ”strax efter den tidens vedermöda...skall människosonen komma” får man det svårt med de tre texter som säger att ”vi skall inte drabbas av vrede”. Om man då inte skiljer på ”orge” och ”thlipsis” så behöver man Darbys lära om två återkomster, en osynlig och en synlig, för att få texterna att stämma. ”Odino” och ”thlipsis” är alltså det som föregår Herrens återkomst och som hans folk måste gå igenom. ”Orge” är domen över ogudaktigheten som drabbar jorden i samband med Herrens återkomst. Den ”vedermödan” drabbar inte de troende.Eftersom den dabyistiska läran blivit så förankrad i 1900-talets väckelserörelser upplevs ett angrepp på den som om Herrens återkomst ifrågasätts. Det handlar alltså inte om bristande bibeltro att avvisa den darbyistiska läran, vilket många tycks tro. Filmen och boken ”Lämnad kvar” bygger på John Nelson Darbys spekulativa eskatologi, och det är därför olyckligt att den ger förnyad aktualitet till Darbys obibliska lära. Sekter talar om osynliga återkomster, men aldrig Bibeln. ”Varje öga skall se Honom”, skriver aposteln Johannes.Fotnot: Darbyism =läran om Jesu tudelade återkomst. Först en osynlig återkomst, då församlingen räddas undan vedermödans tid. Sedan en synlig, då fredsriket ska upprättas.

Fler artiklar för dig