Debatt

Jag får etiska problem med vissa bibeltexter

Slutreplik. Jag slutar dock inte att lyssna på texten och jag tar inte min uppfattning för given, utan går i dialog med texten framför allt utifrån min syn på evangeliet, skriver Greger Andersson.

För mig handlar Guds uppenbarelse om att Gud kommer till oss. Detta sker ytterst i inkarnationen där Gud själv blir människa. Uppenbarelsen sker alltså i historien och i språkets värld. Vår bibelsyn utgår därför inte bara från filosofiska slutledningar utan också från ett noggrant studium både av texternas innehåll och deras karaktär, skriver Greger Andersson.
För mig handlar Guds uppenbarelse om att Gud kommer till oss. Detta sker ytterst i inkarnationen där Gud själv blir människa. Uppenbarelsen sker alltså i historien och i språkets värld. Vår bibelsyn utgår därför inte bara från filosofiska slutledningar utan också från ett noggrant studium både av texternas innehåll och deras karaktär, skriver Greger Andersson.
Publicerad Senast uppdaterad

Hur kan en troende förhålla sig till bibeltexter om Gud som tycks svåra att förena med kyrkans predikningar och sånger eller med ens egna etiska intuitioner, det vill säga ens grundläggande känsla för vad som är rätt och gott? I en debattartikel i Dagen den 13 januari framhöll jag att Bibeln inte behöver läsas som en sammanhållen och entydig bok utan kan ses som ett pågående samtal. Jag sa till och med att kristna kan tillåta sig att ställa samma frågor om Gud och Guds agerande som Abraham gör i 1 Mos 18, som Moses och profeterna gör i den profetiska förbönen eller som psalmisterna gör i protestpsalmerna.

Läs Dagen en hel månad för endast 29 kr*

* Därefter 189 kr per månad

Dagen Digital

Klicka här